Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
4
1
gregorian
2015
7
1
8
3
online
1
fulltext
fa
ویژگیهای ادراکی دانشجویان در محتوای الکترونیکی برنامه درسی؛ دانشگاه علوم پزشکی مشهد
Perceptual Characteristics of Students in e-Content of the Curriculum Mashhad University of Medical Sciences
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p><b>اهداف:</b> همراه با گسترش فنّاوریهای نوظهور در جهان پیشرفته و ورود آموزش الکترونیکی به عرصه تعلیم و تربیت، نظام آموزشی بهخصوص حوزه علوم پزشکی با نیازهای جدیدی در زمینه برنامه درسی و محتوای آموزشی روبهرو شده است. هدف از این پژوهش، بررسی ویژگیهای ادراکی و شناختی دانشجویان در خصوص محتوای الکترونیکی برنامه درسی بود.<br>
<b>ابزار و روشها: </b>این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی در 250 نفر از دانشجویان (164 دختر و 86 پسر) آموزش الکترونیکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 93-1392 که بهروش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه ویژگیهای ادراکی واندرلایند و ونبراک بود که ویژگیهای ادراکی را در مولفههای مزیت نسبی‏، سازگاری، پیچیدگی، آزمونپذیری و مشاهدهپذیری میسنجید. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون T تکنمونهای انجام شد.<br>
<b>یافتهها: </b>میانگین نمره ویژگیهای ادراکی دانشجویان (14/6±28/68) بهطور معنیداری کمتر از نقطه برش 80درصدی میانگین فرضی (75) بود (0001/0=p). میانگین نمره خردهمقیاس مزیت نسبی (44/2±23/17) بهطور معنیداری بیشتر از نقطه برش 80درصدی میانگین فرضی (16) بود (0001/0=p)، اما میانگین نمرات در خردهمقیاسهای سازگاری (48/2±63/11؛ 0001/0=p)، پیچیدگی (72/1±53/13؛ 0001/0=p)، آزمونپذیری (33/1±37/11؛ 0001/0=p) و مشاهدهپذیری (36/2±09/15؛ 05/0p>) از میانگین فرضی (16) کمتر بود.<br>
<b>نتیجهگیری:</b> ویژگیهای ادراکی دانشجویان در زمینه محتوای الکترونیکی با توجه به خردهمقیاسهای آن، وضعیت مطلوبی در برنامه درسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ندارد و فقط خردهمقیاس مزیت نسبی دارای شرایط مطلوبی است.</p>
<p><b>Aims:</b> Alongside the development of newfound technologies and also the advent of e-learning into so many areas, educational system generally and medical education specifically, have encountered too many new needs in the field of curriculum and educational materials. The aim of this study was to evaluate the students’ cognitive and perceptual characteristics of the electronic content.<br>
<b>Instrument & Methods: </b>This descriptive survey study was performed in 250 e-learning students (164 girls and 86 boys) of Mashhad University of Medical Sciences in 2013-14 academic year who were selected through random stratified sampling method. The used instrument was van der Laan and Vanberk perceptual features questionnaire that measured the perceptual characteristics in relative advantage, compatibility, complexity, testability and visibility components. Data analysis was performed using one-sample T test.<br>
<b>Findings: </b>The average score of perceptual characteristics of students (68.28±6.14) was significantly (p=0.0001) less than the 80% cut-off point of hypothetical average (75). The average score of relative advantage subscale (17.23±2.44) was significantly (p=0.0001) more than the 80% cut-off point of hypothetical average (16), But the average scores of compatibility (11.63±2.48 p=0.0001), complexity (13.53±1.72 p=0.0001), testability (11.37±1.33 p=0.0001), and visibility (15.09±2.36 p>0.05) were lower than the hypothetical mean (16).<br>
<b>Conclusion: </b>Perceptual characteristics of students in the field of electronic content has no desirable status in the curriculum of Mashhad University of Medical Sciences regarding its subscales and only relative advantage subscale has a desirable condition.</p>
ویژگیهای ادراکی, محتوای آموزش الکترونیکی, برنامه درسی, علوم پزشکی
Learning,Curriculum,Medicine,
179
185
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-790-4&slc_lang=fa&sid=1
Ali Abadi Kh
خدیجه
علیآبادی
100319475328460014580
100319475328460014580
No
Educational Technology Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Moradi Doliskani M
مرتضی
مرادی دولیسکانی
Moradi_master2011@yahoo.com
100319475328460014581
100319475328460014581
Yes
Educational Technology Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه برنامهریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Moradi R
رحیم
مرادی
100319475328460014582
100319475328460014582
No
Educational Technology Department, Psychology & Educational Sciences Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
Mohammadi Galedar A
عبدالحسین
محمدی گلهدار
100319475328460014583
100319475328460014583
No
Educational Sciences Department, Human Sciences Faculty, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران