Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
8
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه رضایتمندی دانشجویان از تدریس فیزیولوژی به روش سنتی و تلفیقی
Comparison the Students Satisfaction of Traditional and Integrated Teaching Method in Physiology Course
روشهای نوین تدریس در علوم پزشکی
New Methods of Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL"><strong>اهداف:</strong> روشهای مختلف آموزشی در افزایش کیفیت آموزشی و رضایتمندی دانشجویان، نقش مهمی ایفا میکنند. در سالهای اخیر، آموزش پزشکی دستخوش تغییرات زیادی شده و روشهای جدید آموزشی متنوعی ابداع شده است. هدف این مطالعه، مقایسه رضایتمندی دانشجویان پزشکی از تدریس درس فیزیولوژی به شیوههای سنتی و تلفیقی بود.</p>
<p dir="RTL"><strong>ابزار و روشها:</strong> این پژوهش توصیفی- تحلیلی روی 50 دانشجوی پزشکی ترم چهار دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1394 انجام شد که بهصورت تصادفی و بر حسب دردسترسبودن انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه محققساخته بود که پایایی و روایی آنها مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شماره یک بعد از تدریس مباحث کلیه و غدد بهشیوه سخنرانی سنتی و تلفیقی و پرسشنامه شماره 2 صرفاً بعد از تدریس بهشیوه تلفیقی توسط دانشجویان تکمیل شد. دادهها توسط آزمون آماری <span dir="LTR">T</span> وابسته و بهکمک نرمافزار <span dir="LTR">SPSS 16</span> آنالیز شدند.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> میانگین نمره رضایت دانشجویان از تدریس بهروش سنتی (48/3±80/24) بیشتر از روش تلفیقی (03/4±30/22) بود (0001/0<span dir="LTR">p<</span>). در روش تلفیقی، اکثریت دانشجویان در خصوص بیان داستانهایی از زندگی روزمره (76%)، نحوه نشستن سر کلاس (48%)، نسبتدادن نقشهای سلولی به دانشجویان (60%)، نمایش فیلم و انیمیشن (76%)، استفاده از مولاژ (84%) و اعضای واقعی بدن حیوانات (72%) در حین تدریس و بیان موارد بالینی در افزایش انگیزه یادگیری (76%)، نظر موافق و کاملاً موافق داشتند.</p>
<p dir="RTL"><strong><span dir="RTL">نتیجهگیری:</span></strong> <span dir="RTL">رضایت مطلوب دانشجویان از روش سخنرانی بهشیوه سنتی در فهم مطالب و استقبال آنها از شیوههای نوین و فعال یادگیری در امر تدریس، نشاندهنده اثربخشی و کارآیی روش سنتی و لزوم ارتقای آن با روشهای تلفیقی است. </span></p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Aims:</strong> Different education methods play crucial roles to improve education quality and students’ satisfaction. In the recent years, medical education highly changes through new education methods. The aim of this study was to compare medical students’ satisfaction in traditional and integrated methods of teaching physiology course.</p>
<p><strong>Instrument and Methods:</strong> In the descriptive analysis study, fifty 4<sup>th</sup> semester medical students of Bojnourd University of Medical Sciences were studied in 2015. The subjects were randomly selected based on availability. Data was collected by two researcher-made questionnaires; their validity and reliability were confirmed. Questionnaure 1 was completed by the students after presenting renal and endocrinology topics via traditional and integrated methods. Questionnaire 2 was only completed by the students after presenting the course via integrated method. Data was analyzed by SPSS 16 software using dependent T test.</p>
<p><strong>Findings:</strong> Mean score of the students’ satisfaction in traditional method (24.80±3.48) was higher than integrated method (22.30±4.03; p<0.0001). In the integrated method, most of the students were agreed and completely agreed on telling stories from daily life (76%), sitting mode in the classroom (48%), an attribution of cell roles to the students (60%), showing movies and animations (76%), using models (84%), and using real animal parts (72%) during teaching, as well as expressing clinical items to enhance learning motivations (76%).</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Favorable satisfaction of the students in traditional lecture method to understand the issues, as well as their acceptance of new and active methods of learning, show effectiveness and efficiency of traditional method and the requirement of its enhancement by the integrated methods. </p>
فیزیولوژی, روشهای تدریس, مدلهای آموزشی, یادگیری
Physiology, Teaching Methods, Models Educational, Learning,
21
27
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1160-1&slc_lang=fa&sid=1
Keshavarzi Z.
زکیه
کشاورزی
zakieh_keshavarzi@yahoo.com
100319475328460015552
100319475328460015552
No
Physiology & PharmacologyDepartment, Faculty of Medicine, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
Akbari H.
هادی
اکبری
Hadi.ha@gmail.com
100319475328460015553
100319475328460015553
No
English Language & Literature Department, Literature & Humanities Faculty, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
Forouzanian S.
سعید
فروزانیان
saeedfor20.1393@gmail.com
100319475328460015554
100319475328460015554
Yes
Medical Department, Faculty of Medicine, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran
گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
Sharifian E.
الهام
شریفیان
sharifianelham@yahoo.com
100319475328460015555
100319475328460015555
No
Physiology Department, Faculty of Medicine, North Khorasan University of Medical Sciences, Bojnurd, Iran
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران