Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1394
11
1
gregorian
2016
2
1
8
6
online
1
fulltext
fa
پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی
Prediction of Academic Aspiration based on Spiritual Intelligence and Tenacity
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL"><strong>اهداف:</strong> پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، از مسایل مورد توجه مدیران آموزشی دانشگاههاست که یکی از عوامل کلیدی موثر در آن، اشتیاق تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>ابزار و روشها: </strong>در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 165 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95-1394 براساس جدول مورگان و بهروش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای مقیاس هوش معنوی، مقیاس سرسختی روانشناختی اهواز و مقیاس اشتیاق تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار <span dir="LTR">SPSS 22</span> و توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون بهشیوه همزمان و آزمون <span dir="LTR">T</span> مستقل انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها:</strong> رابطه اشتیاق تحصیلی با متغیرهای هوش معنوی (10/0=<span dir="LTR">r</span>) و سرسختی روانشناختی (21/0=<span dir="LTR">r</span>) مثبت و معنیدار بود (01/0<span dir="LTR">p<</span>). متغیرهای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی با هم 16/0 واریانس اشتیاق تحصیلی را پیشبینی میکردند و از بین مولفههای هوش معنوی، تنها مولفههای تفکر انتقادی وجودی و آگاهی متعالی، توانایی پیشبینی اشتیاق تحصیلی را داشتند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری</strong>: اشتیاق تحصیلی بر مبنای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی قابل پیشبینی است. </p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Aims:</strong> The students’ academic achievements are noticed by the managers of academic centers. One of the major factors in the academic achievements is academic enthusiasm. The aim of this study was to predict the academic enthusiasm based on spiritual intelligence and psychological tenacity in the students of Birjand University of Medical Sciences. </p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Instrument & Methods:</strong> In the correlational cross-section study, 165 students of Birjand University of Medical Sciences were studied in 2015-16 academic year. The subjects were selected based on Morgan table and via stratified random sampling method. Data was collected using spiritual intelligence, Ahvaz psychological tenacity, and academic enthusiasm scales. Data was analyzed by SPSS 22 software using Pearson correlational coefficient, synchronic regression, and independent T test. </p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Findings:</strong> There were positive and significant correlations between academic enthusiasm and spiritual intelligence (r=0.10) and psychological tenacity (r=0.21; p<0.01). 0.16 of academic enthusiasm variance were predicted by spiritual intelligence and psychological tenacity, mutually. Of the components of spiritual intelligence, existential critical thinking and transcendental consciousness could predict academic enthusiasm, only. </p>
<p style="margin-left:42.55pt;"><strong>Conclusion:</strong> Academic enthusiasm can be predicted based on spiritual intelligence and psychological tenacity. </p>
هوش معنوی, سرسختی روانشناختی, اشتیاق تحصیلی, دانشجویان
Emotional Intelligence, Psychological Tenacity, Academic Enthusiasm, Students Medical,
7
12
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1218-1&slc_lang=fa&sid=1
Safari H.
هدیه
صفری
safari.h.73@gmail.com
100319475328460015546
100319475328460015546
No
Education Department, Psychology & Education Faculty, Farhangian University, Imam Sajad Pardis, Birjand, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجاد بیرجند، بیرجند، ایران
Jenaabadi H.
حسین
جناآبادی
hjenaabadi@gmail.com
100319475328460015547
100319475328460015547
No
Education Department, Psychology & Education Faculty, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
Salmabadi M.
مجتبی
سلم آبادی
salmabady68.counseling@gmail.com
100319475328460015548
100319475328460015548
Yes
Education Department, Psychology & Education Faculty, Farhangian University, Shahid Bahonar Pardis, Birjand, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر بیرجند، بیرجند، ایران
Abasi A.
امیر
عباسی
counseling91@gmail.com
100319475328460015549
100319475328460015549
No
Counseling Department, Psychology & Education Faculty, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران