Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
1
1
gregorian
2016
4
1
9
1
online
1
fulltext
fa
رابطه بین مهارتهای تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
The relationship between critical thinking skills with creativity and academic achievement in students Qom University of Medical Sciences
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> تفکر انتقادی توانایی دانشجویان را در مهارت حل مسأله افزایش می<span dir="LTR">­</span>دهد و یکی از برون­دادهای اصلی آموزش عالی و معیارهای اعتباربخشی مؤسسات است. تفکر انتقادی برای رشته­های علوم پزشکی اهمیت ویژه­ای دارد زیرا دانش­آموختگان آن برای بالین بیمار آماده می­شوند. انتقال دانش و مهارت ها از محیط کلاس به کلینیک و کاربرد آنها، به تفکر انتقادی نیازمند است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت­های تفکر انتقادی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم صورت گرفت<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش­:</strong> در این پژوهش توصیفی همبستگی در سال 1394، نمونه­ای شامل 303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسشنامه مهارت­های تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم(ب) و خلاقیت عابدی جمع­آوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون <span dir="LTR">t</span> مستقل و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند<span dir="LTR">.</span></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافته:</strong> میانگین نمره تفکر انتقادی در بین دانشجویان این دانشگاه(3/15±9/84) و در حد ضعیف بود. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مهارتهای تفکر انتقادی با خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود داشت(0/267 =<span dir="LTR">r</span> ؛ 000/0 =<span dir="LTR">p</span>). اما بین نمره تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی(0/<span style="line-height: 20.8px; text-align: justify;">081</span> =<span dir="LTR">r</span> ؛ 0/284 =<span dir="LTR">p</span>) و نمره خلاقیت با پیشرفت تحصیلی(0/025 =<span dir="LTR">r</span> ؛ 0/741 =<span dir="LTR">p</span>) رابطه معناداری وجود نداشت. نتایج آزمون <span dir="LTR">t</span> مستقل نشان داد که بین میانگین نمره مهارت­های تفکر انتقادی و خلاقیت دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود نداشت. اما بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود داشت (0/001=<span dir="LTR">p</span>). در نهایت، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها مؤلفه خلاقیت پیشبینیکننده مناسبی برای تفکر انتقادی است. </p>
<p style="text-align: justify;"><strong><span dir="RTL">نتیجه</span>­<span dir="RTL">گیر</span></strong><span dir="RTL"><strong>ی</strong>:</span> <span dir="RTL">بهبود</span> <span dir="RTL">فرایند</span> <span dir="RTL">مهارت­های تفکر</span> <span dir="RTL">انتقادی</span> <span dir="RTL">به</span> <span dir="RTL">ارتقای</span> <span dir="RTL">سطح</span> <span dir="RTL">خلاقیت دانشجویان</span> <span dir="RTL">منجر</span> <span dir="RTL">می­گردد. به</span> <span dir="RTL">ویژه</span> <span dir="RTL">این</span> <span dir="RTL">که</span> <span dir="RTL">مهارت­های</span> <span dir="RTL">تفکر</span> <span dir="RTL">انتقادی</span> <span dir="RTL">در</span> <span dir="RTL">دانشجویان</span> <span dir="RTL">رشته­ های</span> <span dir="RTL">مرتبط</span> <span dir="RTL">با</span> <span dir="RTL">مشاغل</span> <span dir="RTL">پزشکی</span> <span dir="RTL">و</span> <span dir="RTL">بهداشتی،</span> <span dir="RTL">ضرورتی</span> <span dir="RTL">مضاعف</span> <span dir="RTL">دارد.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>Critical thinking improves students’ problem solving ability and is one of the main outputs of academic centers. It has an important role in medical sciences as the students studying these branches of science are getting ready to attend clinical work. Critical thinking helps to convey skills from class to clinic. This study aimed at investigating the relationship between critical thinking skills with creativity and academic achievement in students Qom University of Medical Sciences.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods:</strong> In this descriptive­- correlation study was conducted on 303 students in Qom University of Medical Sciences were selected through stratified random sampling method with considering gender. Data were collected through two standard questionnaires on critical thinking skills CCTST form(B) and creativity Abedi. Data were analyzed using descriptive statistics methods, Pearson correlation and independent t-test, and multiple regression analysis.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> The results of Pearson correlation test showed that there was significant positive relationship between critical thinking skills with creativity(P=0/000, r=0/267). But There was no a significant relationship between critical thinking skills with academic achievement(P=0/284, r=0/081) and creativity with academic achieveme (P=0/741, r=0/025). According to independent t-test results, there was no significant difference between male and female students’ average scores in critical thinking skills and creativity. But there was a significant difference between male and female students’ in academic achievement. Also multiple regression analysis revealed that only creativity predicted critical thinking skills significantly</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion: </strong>Critical thinking skills improving the process can improve students' creativity level. critical thinking skills affects creativity. Such relationship is increasingly important in students of medicine and health sciences</p>
مهارتهای تفکر انتقادی, خلاقیت, پیشرفت تحصیلی.
Critical thinking skills, Creativity, Academic achievement
79
89
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-879-2&slc_lang=fa&sid=1
Davood
Mohammadi
داود
محمدی
mohammadi.sd@gmail.com
100319475328460015599
100319475328460015599
No
Dpartment of Psychiatry, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قم، ایران
Zahra
Moslemi
زهرا
مسلمی
zmoslemi75@yahoo.com
100319475328460015600
100319475328460015600
Yes
Arak University
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
Mahin
Ghomi
مهین
قمی
ghomi_b@yahoo.com
100319475328460015601
100319475328460015601
No
Allameh Tabatabaei University
گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران