Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
3
3
online
1
fulltext
fa
ضرورت طراحی الگویی برای برنامه درسی اخلاق پزشکی با رویکرد اسلامی
Essence of designing a model for medical ethics curriculum with Islamic approach
سلامت
Health
پژوهشی کيفی
Qualitative Research
<p> <strong> مقدمه: </strong>وضعیت آموزش اخلاق پزشکی در ایران هرچند که دارای نقاط قوت فراوانی است و تلاشهای زیادی در این باب بهعمل آمده است، اما ظاهراً متناسب با نیاز فرهنگی و بومی و انتظاری که حاصل از افزایش توجه به مقوله اخلاق و رشد و افزایش مسایل اخلاقی است، نیست. مراجع رسمی آموزش پزشکی در این زمینه مطلبی بیان نکردهاند و مدل مشخصی برای آموزش اخلاق پزشکی در ایران وجود ندارد یا قابل شناسایی نیست؛ که ارایه پراکنده مباحث اخلاق پزشکی در برنامه درسی آموزش پزشکی گواهی بر این مدعی است. در این مقاله به استناد تحقیقات انجامشده در خصوص نواقص موجود در برنامه درسی اخلاق پزشکی و استدلالهای عقلانی مبنی بر اینکه نمیتوان مستقل از مبانی و اصول اعتقادی، فرهنگی و ارزشی جامعه الگوی برنامه درسی ارایه کرد، به اثبات ضرورت طراحی الگوی برنامه درسی و نحوه طراحی آن پرداخته شده است. </p><strong>نتیجهگیری: </strong>الگوی مباحث اخلاق پزشکی، انگاره، طرح و نقشهای برای این درس ارایه میدهد و در واقع، چارچوب، قلمرو و مقتضیات آن را مشخص و شفاف میسازد. این الگو، راهنمای تدوین برنامههای درسی اخلاق پزشکی است و مانع غفلت از عناصر و مولفههای کلیدی در آموزش اخلاق پزشکی میشود. صاحبنظران این حوزه معترفند که در برنامههای درسی اخلاق پزشکی، به صلاحیتها و تواناییهای اخلاقی توجه کافی نمیشود و وضعیت کنونی بهنحوی نیست که بتوان از فارغالتحصیلان انتظار رعایت کامل مسایل اخلاقی را داشت .
<p> <strong> Introduction: </strong>Although medical ethics education status in Iran has many strength points and much effort has been conducted in this area, but apparently it is not appropriate with culture and domestic needs and expectations that resulting from increased attention to growth ethics and moral issues. Medical education official authorities did not express anything specific in this area and there is no particular model for medical ethics education in Iran or at least is not recognizable that sporadic expression of medical ethics topics in medical curriculum is a certificate of this claim. In this article, according to researches conducted on the defects in the curriculum of medical ethics and rational arguments on that it is not possible to present a curriculum model independent from belief, cultural and value principles and fundamentals of the community, the necessity of designing a pattern for medical ethics curriculum and its designing method has been proved. </p><strong>Conclusion: </strong>The model of medical ethics presents an idea, a plan and a map for this course and indeed makes the framework, scope and requirements of it clear and transparent. This model is a guide to develop medical ethics curriculum and prevents neglecting the elements and key components of medical ethics education. Experts in this field admit that there is not enough attention to ethical qualifications and abilities in the curriculum of medical ethics and in current situation it is not possible to expect the graduates the full observance of ethical issues.
کلیدواژه ها: اخلاق پزشکی، طراحی الگو، برنامه درسی، رویکرد اسلامی
Keywords: Medical Ethics, Design Pattern, Curriculum, Islamic Approach
93
99
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-26-1&slc_lang=fa&sid=1
Khaghanizade M.
مرتضی
خاقانی زاده
khaghanizade@bmsu.ac.ir
10031947532846001163
10031947532846001163
Yes
Maleki H.
حسن
ملکی
10031947532846001164
10031947532846001164
No
Abbasi M.
محمود
عباسی
10031947532846001165
10031947532846001165
No
Abbaspour A.
عباس
عباسپور
10031947532846001166
10031947532846001166
No