[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 262-255 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ویژگی‌های شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعه‌ستیزی) با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
سجاد سعادت1 ، مهرداد کلانتری 2، امیر قمرانی3
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، mehrdadk@edu.ui.ac.ir
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (10042 مشاهده)

زمینه و اهداف: خودکارآمدی تحصیلی ازجمله عوامل پیش‌بین در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است که متأثر از عوامل گوناگونی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش ویژگی‌های شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعه‌ستیزی) به‌منظور پیش‌بینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان انجام شد.
روش بررسی:در این مطالعه همبستگی، ۲۳۰ نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان به شیوه خوشه‌ای انتخاب شدند (سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵). به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن و مقیاس شخصیت تاریک جانسون و وبستر اجرا شد. به‌منظور محاسبه داده‌ها از نرم‌افزار Spss-۱۸ استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج دلالت بر این داشتند که صفات شخصیت جامعه‌ستیزی (۰/۳۴۱-=r ) و ماکیاولی (۰/۳۶۴- =r) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند (۰/۱>P). نتایج دیگر نشان داد که بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که به‌صورت منفی ۰/۱۵ از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را می‌توان بر اساس صفات شخصیت تاریک ماکیاولی و جامعه‌ستیزی تبیین نمود.
 
 
نتیجه‌گیری: با توجه به ارتباط معکوسی که بین خودکارآمدی تحصیلی و صفات شخصیت تاریک (جامعه‌ستیزی و ماکیاولی) مشاهده‌شده است می‌توان نتیجه گرفت که این صفات می‌توانند تأثیر مخربی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و درنهایت پیشرفت آن‌ها داشته باشند. همچنین نتایج این پژوهش از نقش متغیر روان‌شناختی صفات شخصیت تاریک در پیش‌بینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان حمایت می‌کند.

واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، شخصیت تاریک، ماکیاویلی، خودشیفتگی، جامعه ستیزی
متن کامل [PDF 1120 kb]   (9519 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/3/20 | پذیرش: 1396/6/4 | انتشار: 1396/6/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saadat S, Kalantari M, Ghamarani A. Relationship Between Dark Triad Personality (i.e., Machiavellianism, Narcissism, and Psychopathy) and Students’ Academic Self-Efficacy . Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (4) :255-262
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1269-fa.html

سعادت سجاد، کلانتری مهرداد، قمرانی امیر. رابطه ویژگی‌های شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعه‌ستیزی) با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :255-262

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1269-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( مهر-آبان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645