1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، mehrdadk@edu.ui.ac.ir 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (10042 مشاهده)
زمینه و اهداف:خودکارآمدی تحصیلی ازجمله عوامل پیشبین در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است که متأثر از عوامل گوناگونی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) بهمنظور پیشبینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش بررسی:در این مطالعه همبستگی، ۲۳۰ نفر از دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه اصفهان به شیوه خوشهای انتخاب شدند (سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵). بهمنظور جمعآوری دادهها پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن و مقیاس شخصیت تاریکجانسون و وبستر اجرا شد. بهمنظور محاسبه دادهها از نرمافزارSpss-۱۸ استفاده شد. یافتهها: نتایج دلالت بر این داشتند که صفات شخصیت جامعهستیزی (۰/۳۴۱-=r ) و ماکیاولی (۰/۳۶۴- =r) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند (۰/۱>P). نتایج دیگر نشان داد که بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بهصورت منفی ۰/۱۵ از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را میتوان بر اساس صفات شخصیت تاریک ماکیاولی و جامعهستیزی تبیین نمود.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط معکوسی که بین خودکارآمدی تحصیلی و صفات شخصیت تاریک (جامعهستیزی و ماکیاولی) مشاهدهشده است میتوان نتیجه گرفت که این صفات میتوانند تأثیر مخربی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و درنهایت پیشرفت آنها داشته باشند. همچنین نتایج این پژوهش از نقش متغیر روانشناختی صفات شخصیت تاریک در پیشبینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان حمایت میکند.
Saadat S, Kalantari M, Ghamarani A. Relationship Between Dark Triad Personality (i.e., Machiavellianism, Narcissism, and Psychopathy) and Students’ Academic Self-Efficacy
. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (4) :255-262 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1269-fa.html
سعادت سجاد، کلانتری مهرداد، قمرانی امیر. رابطه ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :255-262