[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 19-10 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی با میانجی-گری راهبردهای فراشناختی دانش‌آموزان پسر
غلامرضا ابراهیم زاده1 ، هوشنگ جدیدی 2، یحیی یاراحمدی3 ، امید مرادی3
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
2- ستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران ، h.jadidi@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
چکیده:   (2728 مشاهده)
چکیده
مقدمه: 
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی با میانجی­گری راهبردهای فراشناختی دانش­آموزان پسر بود.
روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش تعداد 338 نفر بود که به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای دو مرحله­ای و با روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پرسشنامه­های رضایت از تحصیل لنت و همکاران، خودباوری تحصیلی آزادی، خوش­بینی تحصیلی اسچنموران و همکاران و راهبردهای فراشناختی کرمی بود. برای تحلیل داده­ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­ها نشان داد خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی با راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی ارتباط علی معناداری دارند. همچنین مشخص گردید که ارتباط علی بین راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی معنادار است. سرانجام نتایج تأیید کننده نقش میانجی راهبردهای فراشناختی در ارتباط بین متغیرهای مذکور بود.
نتیجه‌گیری: براساس یافته­های حاصل شده پیشنهاد می­گردد برای افزایش سطح رضایت تحصیلی دانش‌آموزان از آموزش راهبردهای فراشناختی، خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: واژگان کلیدی: خودباوری تحصیلی، خوش­بینی تحصیلی، راهبردهای فراشناختی، رضایت تحصیلی
متن کامل [PDF 506 kb]   (1281 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/1/31 | پذیرش: 1399/6/1 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimzadeh G, Jadidi H, Yarahmadi Y, Moradi O. Developing a Causal Model of Academic Satisfaction Based on Academic Self-Confidence and Academic Optimism Mediated by Metacognitive Strategies of Male Students. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :10-19
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2077-fa.html

ابراهیم زاده غلامرضا، جدیدی هوشنگ، یاراحمدی یحیی، مرادی امید. تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوش‌بینی تحصیلی با میانجی-گری راهبردهای فراشناختی دانش‌آموزان پسر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :10-19

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2077-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645