1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران 2- ستادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران ، h.jadidi@yahoo.com 3- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران
چکیده: (2728 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با میانجیگری راهبردهای فراشناختی دانشآموزان پسر بود. روشها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش تعداد 338 نفر بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای و با روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامههای رضایت از تحصیل لنت و همکاران، خودباوری تحصیلی آزادی، خوشبینی تحصیلی اسچنموران و همکاران و راهبردهای فراشناختی کرمی بود. برای تحلیل دادهها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی ارتباط علی معناداری دارند. همچنین مشخص گردید که ارتباط علی بین راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی معنادار است. سرانجام نتایج تأیید کننده نقش میانجی راهبردهای فراشناختی در ارتباط بین متغیرهای مذکور بود. نتیجهگیری: براساس یافتههای حاصل شده پیشنهاد میگردد برای افزایش سطح رضایت تحصیلی دانشآموزان از آموزش راهبردهای فراشناختی، خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی استفاده شود.
Ebrahimzadeh G, Jadidi H, Yarahmadi Y, Moradi O. Developing a Causal Model of Academic Satisfaction Based on Academic Self-Confidence and Academic Optimism Mediated by Metacognitive Strategies of Male Students. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :10-19 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2077-fa.html
ابراهیم زاده غلامرضا، جدیدی هوشنگ، یاراحمدی یحیی، مرادی امید. تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوشبینی تحصیلی با میانجی-گری راهبردهای فراشناختی دانشآموزان پسر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :10-19