[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 134-124 برگشت به فهرست نسخه ها
‌‌‌الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه‌ی برپایه
سیدشهاب الدین سیدحاتمی1 ، یوسف نامور 2، توران سلیمانی1 ، عادل زاهد بابلان3
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه آزاد اسلامی ، yosefy650@yahoo.com
3- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (678 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اعضای هیئت علمی دانشگاه، از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار ساختار آموزش‌عالی یک کشور را تشکیل می‌دهند. از این رو، توسعه ‌و تکمیل اعضای هیئت علمی، به عنوان بخشی از مدیریت منابع انسانی در سطح دانشگاه نقش خاصی را در مدیریت دانشگاه‌ها ایفا می‌کند. بالندگی اعضای هیئت علمی کلید ارتقای کیفیت آموزش عالی محسوب می­شود. هدف این پژوهش تدوین الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان بود.
روش کار:ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭼﻬﺎرﭼﻮب رویﮑﺮد ﮐﯿﻔﯽ و ﺑﺎ ﺑﻪﮐﺎرﮔﯿﺮی روش نظریه‌ی برپایه اﻧﺠﺎم پذیرفت. داده‌های مورد  با به کارگیری مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته، با تأکید بر دو صفت دوشادوش بودن و پیچش حلزونی، در سه مرحلۀ  کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرم افزار MAXQDA، جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نمونه‌گیری به صورت هدفمند و نظری بود. برای بررسی اعتبار نظریه‌ی بر پایه، در پژوهش حاضر از سه روش، بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان غیر شرکت‌کننده در پژوهش و قابلیت ساخت پرسش‌نامه استفاده شد.
یافته ها: براساس مصاحبه‌های انجام گرفته،650 کد یا مفهوم اولیه،92 مقوله فرعی و 14 مقوله اصلی استخراج گردید؛که مقوله های استخراجی در قالب الگوی پارادایمی تحلیل شد.
نتیجه گیری: یافته‌ها نشان می‌دهد که مقوله‌های اساسی بالندگی در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر پیشایندها، فرایندها و برآیندها می‌باشد. پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذران دانشگاهی در تئوری و عمل به این الگوی پارادیمی، دید سیستمی  داشته باشند. چراکه، هر یک از این مقوله‌ها، در برنامه‌ریزی، سازماندهی و راهبری‌ مطلوب بالندگی اعضای هیئت علمی مؤثر می‌باشند.
کلید واژگان: بالندگی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه فرهنگیان.
واژه‌های کلیدی: بالندگی، اعضای هیئت علمی، نظریه‌ی برپایه، دانشگاه فرهنگیان.
متن کامل [PDF 506 kb]   (646 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1398/12/23 | پذیرش: 1399/10/17 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyyed Hatami S S, Namvar Y, Soleimani T, Zahed Babolan A. Faculty Members Development Model at Farhangian University with Grounded Theory Approach. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :124-134
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2553-fa.html

سیدحاتمی سیدشهاب الدین، نامور یوسف، سلیمانی توران، زاهد بابلان عادل. ‌‌‌الگوی بالندگی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد مبتنی بر نظریه‌ی برپایه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :124-134

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2553-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4639