[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 318-309 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه درسی نظام آموزش مجازی ایران براساس الگوی نه گانه کلاین در دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1392-1393؛ موانع و چالش‌ها
حسن روشنی علی بنه سی 1، کورش فتحی واجارگاه2 ، اباصلت خراسانی
1- دانشگاه ارومیه ، h.roshani10@yahoo.com
2- شهید بهشتی
چکیده:   (1039 مشاهده)
مقدمه: یادگیری الکترونیکی پدیده‌ای است، که توجه دست‌اندرکاران آموزش عالی و محققان این حیطه را به خود جلب کرده است. هدف این پژوهش، شناسایی ­چالش‌ها و عوامل بازدارنده طراحی برنامه درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی در جارچوب عناصر نه گانه کلاین از نظر اعضای هیأت علمی است.
روش ها: در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده­است. جامعه آماری پژوهش شامل 48 نفر اعضای هیأت علمی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی است که 42 نفر با توجه به جدول مورگان و با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه محقق­ ساخته استفاده گردید. جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و کارشناسان حوزه استفاده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرانباخ 89/0 محاسبه گردید. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف‌استاندارد) و آمار استنباطی(آزمون تی تک ‌نمونه‌ای و تی برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی) استفاده شده است.
یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد از نظر اعضای هیأت علمی طراحی برنامه درسی آموزش مجازی با چالش اهداف(p=0/003)، محتوا (p=0/017)، فعالیت­های یادگیری(p<0/001)، راهبردهای یاددهی(p<0/001)،گروهبندی(p<0/001) و ارزشیابی(p<0/001) مواجه است. این نتایج با توجه به مقدار سطح معنی­داری آنها که از 05/0 p< کمتر است با اطمینان 95 درصد معنی­دار است.
نتیجه ­گیری: طراحی برنامه درسی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی با چالش­هایی روبروست. بنابراین بایستی با تدوین برنامه درسی جدید منطبق با اصول طراحی برنامه درسی چالش­های موجود را از بین برد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مجازی، برنامه درسی، طراحی برنامه درسی، دانشگاه شهید بهشتی.
متن کامل [PDF 924 kb]   (1807 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
دریافت: 1399/10/13 | پذیرش: 1400/2/15 | انتشار: 1401/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

roshanialibenesee H, fathi vajargah K, Khorasani A. Curriculum Design of Iran's Virtual Education System Based on Klein's Nine Model at Shahid Beheshti University in the 2013-2014 Academic Year; Obstacles and challenges. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (4) :309-318
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2778-fa.html

روشنی علی بنه سی حسن، فتحی واجارگاه کورش، خراسانی اباصلت. طراحی برنامه درسی نظام آموزش مجازی ایران براساس الگوی نه گانه کلاین در دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1392-1393؛ موانع و چالش‌ها. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (4) :309-318

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2778-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 4 - ( مهر-آبان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645