1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، babamohamadi@semums.ac.ir 2- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران 3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده: (410 مشاهده)
مقدمه: مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، تربیت دانش آموختگان متخصص و حرفه ای را برعهده دارد. از آنجا که مقایسه برنامه های درسی مختلف، محتوا و کیفیت برنامه آموزشی را ارتقا می بخشد، هدف این مطالعه مقایسه برنامه درسی پرستاری مراقبت های ویژه در مقطع کارشناسی ارشد ایران و دانشگاه سیدنی استرالیا بود. روش کار: در این پژوهش توصیفی- تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه ایران با دانشگاه سیدنی در سال 1400 مورد مقایسه قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز با جستجوی اینترنتی در پایگاههای معتبر داده انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد. یافته ها: رسالت، اهداف تحصیلی و محتوای دورس در دو برنامه درسی تا حدودی مشابه بودند. اما در زمینه فلسفه، چشم انداز، شرایط پذیرش دانشجو، راهبردهای آموزشی و هزینه تحصیل با هم متفاوت بودند. فلسفه در دانشگاه سیدنی بر مراقبت با رویکردی منسجم و خانوادهمحور استوار بوده و در ایران بیشتر بر پایه ارزشهای جامعه تدوین شده است. داشتن مدرک RN و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط اصلی پذیرش دانشجو در این رشته می باشد، در حالیکه در ایران نیاز به مدرک زبان و یا گواهی صلاحیت حرفه ای نمیباشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه تغییر در برنامه درسی کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه بر پایه مراقبت خانواده محور و ایجاد تنوع در راهبردهای آموزشی با تاکید بیشتر بر مهارت زبان انگلیسی و ارائه برخی واحدها به صورت آنلاین پیشنهاد میشود .
Babamohamadi H, Shahidi Delshad E, Nobahar M. Comparative Study of Master’s Critical Care Nursing Program in Iran and Sydney, Australia. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (4) :312-322 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2969-fa.html
بابامحمدی حسن، شهیدی دلشاد الهام، نوبهار منیر. بررسی تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه ایران و سیدنی استرالیا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (4) :312-322