[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( مهر-آبان 1402 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 322-312 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه ایران و سیدنی استرالیا
حسن بابامحمدی 1، الهام شهیدی دلشاد2 ، منیر نوبهار3
1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، babamohamadi@semums.ac.ir
2- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران
چکیده:   (410 مشاهده)
مقدمه: مقطع کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت­های ویژه، تربیت دانش ­آموختگان متخصص و حرفه­ ای را برعهده دارد. از آنجا که مقایسه برنامه ­های درسی مختلف، محتوا و کیفیت برنامه آموزشی را ارتقا می­ بخشد، هدف این مطالعه مقایسه برنامه درسی پرستاری مراقبت­ های ویژه در مقطع کارشناسی ارشد ایران و دانشگاه سیدنی استرالیا بود.
روش کار:  در این پژوهش توصیفی- تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت ­های ویژه ایران با دانشگاه سیدنی در سال 1400 مورد مقایسه قرار گرفت. اطلاعات موردنیاز با جستجوی اینترنتی در پایگاه­های معتبر داده انجام شد. تحلیل داده­ ها با استفاده از الگوی بردی در چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد.
یافته­ ها: 
رسالت، اهداف تحصیلی و محتوای دورس در دو برنامه درسی تا حدودی مشابه بودند. اما در زمینه فلسفه، چشم ­انداز، شرایط پذیرش دانشجو، راهبردهای آموزشی و هزینه تحصیل با هم متفاوت بودند. فلسفه در دانشگاه سیدنی بر مراقبت با رویکردی منسجم و خانواده­محور استوار بوده و در ایران بیش­تر بر پایه ارزش­های جامعه تدوین شده­ است. داشتن مدرک RN و تسلط به زبان انگلیسی از شرایط اصلی پذیرش دانشجو در این رشته می­ باشد، در حالی­که در ایران نیاز به مدرک زبان و یا گواهی صلاحیت حرفه­ ای نمی­باشد. 
نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­ های مطالعه تغییر در برنامه­ درسی کارشناسی ارشد مراقبت­ های ویژه بر پایه مراقبت خانواده ­محور و ایجاد تنوع در راهبردهای آموزشی با تاکید بیش­تر بر مهارت زبان انگلیسی و ارائه برخی واحدها به صورت آنلاین پیشنهاد می­شود .
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، آموزش پرستاری، کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه، الگوی بردی، دانشگاه سیدنی
متن کامل [PDF 719 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1400/10/23 | پذیرش: 1401/1/8 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babamohamadi H, Shahidi Delshad E, Nobahar M. Comparative Study of Master’s Critical Care Nursing Program in Iran and Sydney, Australia. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (4) :312-322
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2969-fa.html

بابامحمدی حسن، شهیدی دلشاد الهام، نوبهار منیر. بررسی تطبیقی برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه ایران و سیدنی استرالیا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (4) :312-322

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2969-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( مهر-آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4624