1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران ، masoumehdelaram@yahoo.com 2- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری بروجن، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده: (8774 مشاهده)
اهداف: استاد مشاور عهدهدار هدایت تحصیلی و راهنمایی دانشجویان است و مشاوره توسط وی به دانشجویان در غلبه بر مشکلات آموزشی کمک خواهد کرد. هدف مطالعه حاضر، مقایسه نظرات دانشجویان درباره عملکرد اساتید مشاور، قبل و پس از اجرای طرح استاد مشاور بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نظرات 244 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در نیمسال اول 91-1390 و 92-1391 در مورد عملکرد اساتید مشاور، قبل و پس از اجرای طرح استاد مشاور با استفاده از پرسشنامه محققساخته مورد مقایسه قرار گرفت. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای T زوجی و مجذور کای انجام شد.
یافتهها: نظرات دانشجویان در مورد داشتن استاد مشاور و مراجعه به وی، پذیرش وی بهعنوان منبع کسب اطلاعات، آگاهی از چگونگی کمکگرفتن از استاد مشاور و تشکیل پرونده تحصیلی و سئوال در مورد ادامه تحصیل، قبل و پس از طرح، تفاوت معنیداری داشت. کنترل و امضای فرم انتخاب واحد، راهنمایی دانشجو در مورد مشکلات شخصی و نقد و بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجو، مواردی از عملکرد اساتید مشاور بودند که تفاوت معنیدار داشتند.
نتیجهگیری: نظرات دانشجویان پس از اجرای طرح در مورد داشتن استاد مشاور و مراجعه به وی، پذیرش وی بهعنوان منبع کسب اطلاعات، آگاهی از چگونگی کمکگرفتن از او و تشکیل پرونده تحصیلی و سئوال در مورد ادامه تحصیل وضعیت بهتری دارد. همچنین کنترل و امضای فرم انتخاب واحد، راهنمایی دانشجو در مورد مشکلات شخصی و نقد و بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجو، مواردی از عملکرد اساتید هستند که پس از اجرای طرح بهبود یافتهاند.
Delaram M., Sadeghi Gandomani H.R.. Comparing the Students’ Viewpoints about the Performance of Academic Advisors before and after of Performing the Advisors’ Project Shahrekord University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :199-205 URL: http://edcbmj.ir/article-1-457-fa.html
دلآرام معصومه، صادقی گندمانی حمیدرضا. مقایسه نظرات دانشجویان درباره عملکرد اساتید مشاور قبل و پس از اجرای طرح استاد مشاور؛ دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :199-205