مقدمه: به رغم آگاهی فزاینده در مورد اهمّیت و ضرورت یادگیری، چگونگی، اشکال آن و رویههایی که یادگیری را در افراد و سازمانها تشویق میکند، شناخت بسیار کمی درباره یادگیریزدایی وجود دارد. چیستی یادگیریزدایی، چرایی مهم آن و شرایطی که آن را ترغیب میکنند، کمتر مورد بحث قرار گرفتهاند. با توجه به اهمّیت یادگیریزدایی و نقش آن در فرآیند انتقال و اکتساب دانش، این مقاله به بررسی یادگیریزدایی، ضرورت و انواع آن پرداخته است.
نتیجهگیری: یادگیریزدایی تغییری مستمر است که افراد و سازمانها را برای انطباق با محیط و توسعه مهارتهای جدید توانمند میکند. حرکت در منحنی یادگیریزدایی حرکتی عمدی، مستلزم ساختارسازی مجدد و پاکسازی رویههای قدیمی است. در این فرآیند، رهایی از آنچه که دیگر مفید نیست، توقف متفکرانه و خلق فضای پاک قبل از یادگیری جدید ضروری است. برای موفقیت فردی و سازمانی، لازم است که بین یادگیری و یادگیریزدایی تعادل ایجاد شود.