1- گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران 2- گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 3- گروه پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران ، saeedfor20.1393@gmail.com 4- گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران
چکیده: (7819 مشاهده)
اهداف: روشهای مختلف آموزشی در افزایش کیفیت آموزشی و رضایتمندی دانشجویان، نقش مهمی ایفا میکنند. در سالهای اخیر، آموزش پزشکی دستخوش تغییرات زیادی شده و روشهای جدید آموزشی متنوعی ابداع شده است. هدف این مطالعه، مقایسه رضایتمندی دانشجویان پزشکی از تدریس درس فیزیولوژی به شیوههای سنتی و تلفیقی بود.
ابزار و روشها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی روی 50 دانشجوی پزشکی ترم چهار دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال 1394 انجام شد که بهصورت تصادفی و بر حسب دردسترسبودن انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه محققساخته بود که پایایی و روایی آنها مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شماره یک بعد از تدریس مباحث کلیه و غدد بهشیوه سخنرانی سنتی و تلفیقی و پرسشنامه شماره 2 صرفاً بعد از تدریس بهشیوه تلفیقی توسط دانشجویان تکمیل شد. دادهها توسط آزمون آماری T وابسته و بهکمک نرمافزار SPSS 16 آنالیز شدند.
یافتهها: میانگین نمره رضایت دانشجویان از تدریس بهروش سنتی (48/3±80/24) بیشتر از روش تلفیقی (03/4±30/22) بود (0001/0p<). در روش تلفیقی، اکثریت دانشجویان در خصوص بیان داستانهایی از زندگی روزمره (76%)، نحوه نشستن سر کلاس (48%)، نسبتدادن نقشهای سلولی به دانشجویان (60%)، نمایش فیلم و انیمیشن (76%)، استفاده از مولاژ (84%) و اعضای واقعی بدن حیوانات (72%) در حین تدریس و بیان موارد بالینی در افزایش انگیزه یادگیری (76%)، نظر موافق و کاملاً موافق داشتند.
نتیجهگیری:رضایت مطلوب دانشجویان از روش سخنرانی بهشیوه سنتی در فهم مطالب و استقبال آنها از شیوههای نوین و فعال یادگیری در امر تدریس، نشاندهنده اثربخشی و کارآیی روش سنتی و لزوم ارتقای آن با روشهای تلفیقی است.
Keshavarzi Z., Akbari H., Forouzanian S., Sharifian E.. Comparison the Students Satisfaction of Traditional and Integrated Teaching Method in Physiology Course. Educ Strategy Med Sci 2016; 8 (6) :21-27 URL: http://edcbmj.ir/article-1-902-fa.html
کشاورزی زکیه، اکبری هادی، فروزانیان سعید، شریفیان الهام. مقایسه رضایتمندی دانشجویان از تدریس فیزیولوژی به روش سنتی و تلفیقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (6) :21-27