1- گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس امام سجاد بیرجند، بیرجند، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران 3- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر بیرجند، بیرجند، ایران ، salmabady68.counseling@gmail.com 4- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (11186 مشاهده)
اهداف: پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، از مسایل مورد توجه مدیران آموزشی دانشگاههاست که یکی از عوامل کلیدی موثر در آن، اشتیاق تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد.
ابزار و روشها: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 165 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95-1394 براساس جدول مورگان و بهروش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای مقیاس هوش معنوی، مقیاس سرسختی روانشناختی اهواز و مقیاس اشتیاق تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 22 و توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون بهشیوه همزمان و آزمون T مستقل انجام شد.
یافتهها: رابطه اشتیاق تحصیلی با متغیرهای هوش معنوی (10/0=r) و سرسختی روانشناختی (21/0=r) مثبت و معنیدار بود (01/0p<). متغیرهای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی با هم 16/0 واریانس اشتیاق تحصیلی را پیشبینی میکردند و از بین مولفههای هوش معنوی، تنها مولفههای تفکر انتقادی وجودی و آگاهی متعالی، توانایی پیشبینی اشتیاق تحصیلی را داشتند.
نتیجهگیری: اشتیاق تحصیلی بر مبنای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی قابل پیشبینی است.
Safari H., Jenaabadi H., Salmabadi M., Abasi A.. Prediction of Academic Aspiration based on Spiritual Intelligence and Tenacity. Educ Strategy Med Sci 2016; 8 (6) :7-12 URL: http://edcbmj.ir/article-1-949-fa.html
صفری هدیه، جناآبادی حسین، سلم آبادی مجتبی، عباسی امیر. پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (6) :7-12