مقدمه: پیشرفت، توسعه و تأمین منابع انسانی مناسب و کارآمد جامعه، وابسته به نظام آموزشی است.خدمات آموزشی که از طریق دانشگاهها ارائه میشود، از مهمترین حوزههای خدماتی در هر جامعه محسوب میشود. هدف مطالعه حاضر ارتباط بین کیفیت خدمات آموزشی با رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی بیرجند بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی –تحلیلی بود. جامعه آماری ،1891 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 320 نفر برآورد و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای (نسبتی) بر اساس تعداد دانشجویان در هر دانشکده انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه 27 سوالی سروکوال ، پرسشنامه استاندارد 14 سوالی رضایت از تحصیل و معدل کل دانشجویان استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرمافزارSPSS18،وآزمون های توصیفی و استنباطی در سطح معناداری α=0.05استفاده شد. نتایج: بین میانگین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب کیفیت خدمات آموزشی و ابعاد آن از دیدگاه دانشجویان تفاوت معنیداری وجود داشت(p<0/05).همچنین بین وضعیت موجود کیفیت خدمات آموزشی و ابعاد آن با متغیرهای رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی دانشجویان ارتباط مثبت وجود داشت (p<0/05). نتیجهگیری: با توجه به وجود شکاف منفی در تمامی ابعاد کیفیت خدمات آموزشی پیشنهاد می شود به صورت مداوم از نظرات دانشجویان که در بهبود کیفیت خدمات آموزشی نقش دارند، استفاده شود و برای از بین بردن شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب متناسب با نظرات دانشجویان برنامه ریزی جامع انجام شود.
raeisoon M, moradi A, amirabadizadeh H, mohammadi Y. Investigating the relationship between the quality of educational services and satisfaction with education and academic achievement from the perspective of students of Birjand University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :482-488 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2825-fa.html
رئیسون محمدرضا، مرادی علیرضا، امیرآبادی زاده حسن، محمدی یحیی. بررسی ارتباط بین کیفیت خدمات آموزشی با رضایت از تحصیل و پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :482-488