[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 560-553 برگشت به فهرست نسخه ها
اثرات فشار روانی بر اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجی گری انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت
کریم سواری 1، مریم فلاحی2 ، قدرت اله خلیفه3
1- عضو هییت علمی دانشگاه پیام نور اهواز ، k_sevari@pnu.ac.ir
2- دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3- عضو هییت علمی دانشگاه چمران اهواز
چکیده:   (3553 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر علی فشار روانی بر اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجی­گری انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بود.
روش: پژوهش حاضر یک پژوهش همبستگی از نوع تحلیل مسیر است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش­آموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز که مشتمل بر 3995 نفر بودند که از این میان350 نفر با شیوه نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای به­ عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فشار روانی لاویبوند و لاویبوند (1995)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سواری (1390)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت سواری (1391) بودند. جهت تجزیه و تحلیل فرضیه­ها و بررسی روابط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون و روش مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان می­دهد که بین استرس  با اهمالکاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت، انگیزش تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی رابطه معنی­دار وجود دارد و بین استرس، اضطراب و افسردگی با انگیزش تحصیلی، اضطراب و افسردگی با اعتیاد به اینترنت رابطه معنی­داری وجود ندارد.
نتایج: نتایج ضریب مسیر نشان داد که انگیزش تحصیلی، میانجی‌گر رابطه‌ اضطراب استرس و افسردگی بر اهمالکاری تحصیلی نمی‌باشد. همچنین اعتیاد به اینترنت، میانجی‌گر رابطه‌ استرس و افسردگی بر اهمال­کاری تحصیلی می‌باشد، اما اعتیاد به اینترنت، میانجی‌گر رابطه‌ اضطراب و اهمال­کاری تحصیلی نمی‌باشد.
واژه‌های کلیدی: اعتیاد به اینترنت، انگیزش تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، فشار روانی.
متن کامل [PDF 529 kb]   (1423 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/7/18 | پذیرش: 1399/2/28 | انتشار: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

savari K, falahi M, khalifeh G A. The Effect Of Stress On Academic Motivation And Academic Procrastination Through The Mediation Of Internet Addiction. Educ Strategy Med Sci 2021; 13 (6) :553-560
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2379-fa.html

سواری کریم، فلاحی مریم، خلیفه قدرت اله. اثرات فشار روانی بر اهمالکاری تحصیلی از طریق میانجی گری انگیزش تحصیلی و اعتیاد به اینترنت. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :553-560

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2379-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645