دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده ، minakarimi777@gmail.com
چکیده: (3204 مشاهده)
مقدمه:بسیاری از روشهای متداول آموزشی دانشگاهها، دانشآموختگانی را تربیت می کنند که از حل کوچکترین مسایل فردی و اجتماعی خود ناتوان هستند در صورتیکه روشهای آموزشی باید به گونهای طراحی شوند که یادگیرنده را به تفکر ترغیب نماید. از این رهگذر پژوهش حاضر تأثیر الگوی نقشه مفهومی در رشد تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته آموزش پزشکی را مورد واکاوی قرار داده است روشها:روشتحقیقازنوعنیمه تجربیبود و با استفادهازطرحدوگروهیباپیشآزمونوپسآزمونانجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته ی آموزش پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی ایران و تهران در سال تحصیلی 1396-1397 که دوگروه 17نفرهاز آنها به عنوان نمونهی در دسترس مشارکتداشتند. ابزارگردآوریدادهها، پرسشنامهی سنجش تفکر انتقادی کالیفرنیا و آزمونپیشرفتتحصیلیبود. داده ها با استفاده از نرم افزار spss24و آزمونهای کالموگروف-اسمیرنوف،تی مستقل و تحلیل کواریانس تحلیل گردید یافتهها:تفاوتهای مشاهد شده در میزان تفکر انتقادی (04/0 = P-value) و پیشرفت تحصیلی (00/0 = P-value) بین دو گروهِ کنترل و آزمایش تنها از جهت به کارگیری الگوی نقشه مفهومی بوده و پیشآزمون تأثیر معناداری بر آن نداشته است. نتیجهگیری:نتایج پژوهش حاکی از تاثیر مثبت الگوی نقشه مفهومی بر افزایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی بود.بنابراین اساتید و مسئولین آموزش عالی بایستی زمینه های لازم در جهت رشد تفکر انتقادی و کاربرد الگوی نقشه مفهومی رافراهم آورند.
Mina K. The Effect of Concept Map Model on Critical Thinking and Academic Achievement of Medical Education Students. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :112-119 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2519-fa.html
مینا کریمی. تأثیر الگوی نقشه مفهومی در رشد تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته آموزش پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :112-119