1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، M.alizadeh69@yahoo.com 2- دانشگاه شیراز 3- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (1875 مشاهده)
مقدمه: بیصداقتی تحصیلی در بین علمآموزان کشورهای مختلف گسترش زیادی پیدا کرد که این امر سبب پیامدهای نامطلوبی در حوزهی آموزشوپرورش جوامع مختلف گردید، لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای هوشی و بیصداقتی تحصیلی: نقش واسطهگری چالشپذیری تحصیلی بود. روش ها: پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری تحقیق را همهی دانشجویان دانشگاه اهواز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل میدادند که تعداد 327 نفر از دانشجویان کارشناسی دختر و پسر این دانشگاه از راه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس باورهای ضمنی هوش دویک (2011)، مقیاس بیصداقتی تحصیلی خامسان و امیری (2011) و مقیاس چالشپذیری تحصیلی بنیشک و همکاران (2005) استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: یافتهها نشان داد، بعد باور افزایشی هوش هم به صورت مستقیم (05.p=) و هم با واسطه گری اجتناب از چالش (02.p=) پیش بین معنیدار بیصداقتی تحصیلی بود. باور ذاتی هوش نیز هم به صورت مستقیم (05.p=) و هم با واسطه گری تمایل به چالش (02.p=) پیش بین معنیدار بی صداقتی تحصیلی بود. نتیجهگیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که چالشپذیری تحصیلی و باورهای هوشی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی بیصداقتی تحصیلی میباشد.
Alizadeh M, Derakhshan M, Baranian S. Investigating the relationship between intelligence believes and academic dishonesty: mediating role af academic challenge.. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (1) :58-67 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1638-fa.html
علیزاده محسن، درخشان معراج، بارانیان سحر. بررسی رابطه باورهای هوشی و بیصداقتی تحصیلی: نقش واسطهگری چالشپذیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :58-67