[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) ::
جلد 15 شماره 1 صفحات 67-58 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه باورهای هوشی و بی‌صداقتی تحصیلی: نقش واسطه‌گری چالش‌پذیری تحصیلی
محسن علیزاده 1، معراج درخشان2 ، سحر بارانیان3
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، M.alizadeh69@yahoo.com
2- دانشگاه شیراز
3- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (1479 مشاهده)
مقدمه: بی­صداقتی تحصیلی در بین علم­آموزان کشورهای مختلف گسترش زیادی پیدا کرد که این امر سبب پیامدهای نامطلوبی در حوزه­ی آموزش­وپرورش جوامع مختلف گردید، لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای هوشی و بی­صداقتی تحصیلی: نقش واسطه­گری چالش­پذیری تحصیلی بود.
روش ­ها: پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری تحقیق را همه­ی دانشجویان دانشگاه اهواز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می­دادند که تعداد 327 نفر از دانشجویان کارشناسی دختر و پسر این دانشگاه از راه نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس باور­های ضمنی هوش دویک (2011)، مقیاس بی­صداقتی تحصیلی خامسان و امیری (2011) و مقیاس چالش­پذیری تحصیلی بنیشک و همکاران (2005) استفاده شد. جهت تجزیه­وتحلیل اطلاعات از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد.
یافته ­ها: یافته­ها نشان داد، بعد باور افزایشی هوش هم به صورت مستقیم (05.p=) و هم با واسطه گری اجتناب از چالش (02.p=) پیش بین معنی­دار بی­صداقتی تحصیلی بود. باور ذاتی هوش نیز هم به صورت مستقیم (05.p=) و هم با واسطه گری تمایل به چالش (02.p=) پیش بین معنی­دار بی صداقتی تحصیلی بود.
نتیجه­گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که چالش­پذیری تحصیلی و باور­های هوشی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی بی­صداقتی تحصیلی می­باشد.
واژه‌های کلیدی: باورهای هوشی، چالش‌پذیری تحصیلی، بی‌صداقتی تحصیلی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 1221 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/4/7 | پذیرش: 1398/2/29 | انتشار: 1401/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Derakhshan M, Baranian S. Investigating the relationship between intelligence believes and academic dishonesty: mediating role af academic challenge.. Educ Strategy Med Sci. 2022; 15 (1) :58-67
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1638-fa.html

علیزاده محسن، درخشان معراج، بارانیان سحر. بررسی رابطه باورهای هوشی و بی‌صداقتی تحصیلی: نقش واسطه‌گری چالش‌پذیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (1) :67-58

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1638-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4419