1- دانشگاه شیراز ، Meraj.derakhshan@yahoo.com 2- دانشگاه شهید چمران اهواز 3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (1664 مشاهده)
مقدمه: اهمالکاری تحصیلی یکی از بحثهای مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و از آن به عنوان یک عادت بد و یک مشکل رفتاری و نوع خاصی از اهمالکاری رفتاری یاد شده است که بسیاری از بزرگسالان در کارهای منظم روزانه تجربه میکنند، از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ باورهای هوشی و اهمالکاری تحصیلی با واسطهگری شناخت اجتماعی بود. روش ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای شناخت اجتماعی نجاتی (2016)، باورهای هوشی دوئک (2006) و اهمالکاری تحصیلی سولومون و روتبلوم (1984) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار ایموس استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که باور افزایشی هوش تاثیر مثبت بر ابعاد شناخت اجتماعی (01.p=) دارد ولی باور ذاتی هوش تاثیر معناداری بر این ابعاد نداشت. همچنین، ابعاد شناخت اجتماعی تاثیر منفی بر اهمالکاری تحصیلی (01.p=) داشتند. در نهایت، ابعاد شناخت اجتماعی واسط باور افزایشی هوش و اهمالکاری تحصیلی (01.p=) بودند اما در بین باور افزایشی هوش و اهمالکاری تحصیلی نقش واسطهای نداشتند.
Derakhshan M, Maktabi G H, Alizadeh M, Abdi Shahivand S. Investigating the relationship between intelligence believe and academic procrastination with mediating role of social cognition.. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :100-110 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1788-fa.html
درخشان معراج، مکتبی غلامحسین، علی زاده محسن، عبدی شاهیوند صمد. بررسی رابطۀ باورهای هوشی و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری شناخت اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :100-110