[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) ::
جلد 15 شماره 2 صفحات 110-100 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطۀ باورهای هوشی و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری شناخت اجتماعی
معراج درخشان 1، غلامحسین مکتبی2 ، محسن علی زاده2 ، صمد عبدی شاهیوند3
1- دانشگاه شیراز ، Meraj.derakhshan@yahoo.com
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1951 مشاهده)
مقدمه: اهمال­کاری تحصیلی یکی از بحث­های مهمی است که در سال­های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و از آن به عنوان یک عادت بد و یک مشکل رفتاری و نوع خاصی از اهمال­کاری رفتاری یاد شده است که بسیاری از بزرگسالان در کار­های منظم روزانه تجربه می­کنند، از این­رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ باور­های هوشی و اهمال­کاری تحصیلی با واسطه­گری شناخت اجتماعی بود.
روش­ ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه­های شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل می­دادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه­های شناخت اجتماعی نجاتی (2016)، باور­های هوشی دوئک (2006) و اهمال­کاری تحصیلی سولومون و روت­بلوم (1984) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم­افزار ایموس استفاده شد.
یافته­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که باور افزایشی هوش تاثیر مثبت بر ابعاد شناخت اجتماعی (01.p=) دارد ولی باور ذاتی هوش تاثیر معناداری بر این ابعاد نداشت. همچنین، ابعاد شناخت اجتماعی تاثیر منفی بر اهمال­کاری تحصیلی (01.p=) داشتند. در نهایت، ابعاد شناخت اجتماعی واسط باور افزایشی هوش و اهمال­کاری تحصیلی (01.p=) بودند اما در بین باور افزایشی هوش و اهمال­کاری تحصیلی نقش واسطه­ای نداشتند.
واژه‌های کلیدی: شناخت اجتماعی، اهمال‌کاری تحصیلی، باور‌های هوشی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 565 kb]   (1034 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/8/3 | پذیرش: 1398/2/30 | انتشار: 1401/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derakhshan M, Maktabi G H, Alizadeh M, Abdi Shahivand S. Investigating the relationship between intelligence believe and academic procrastination with mediating role of social cognition.. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (2) :100-110
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1788-fa.html

درخشان معراج، مکتبی غلامحسین، علی زاده محسن، عبدی شاهیوند صمد. بررسی رابطۀ باورهای هوشی و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری شناخت اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (2) :100-110

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1788-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645