[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 161-152 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین و آزمون مدل ارتباط بین تاب‌آوری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه با میانجی‌گری درگیری تحصیلی
امید فتاحی1 ، هوشنگ جدیدی2 ، حمزه احمدیان3 ، امید مرادی3
1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران
2- گروه روانشناسی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران. ، hjadidi86@gmail.com
3- گروه روانشناسی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران.
چکیده:   (1680 مشاهده)
  هدف: در سال­ های اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روان­شناسی به این باور رسیده­ اند که دلبستگی به مدرسه  و درگیری تحصیلی به عنوان یک حالت روانشناسی در دانش ­آموزان پیرامون توانایی­ه ای شان نقشی کلیدی در تاب آوری تحصیلی آنان دارد هدف این پژوهش تدوین و آزمون مدل ارتباط بین تاب­ آوری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه با میانجی­گری درگیری تحصیلی است.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل­ معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را همه دانش ­آموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت تشکیل می­دادند که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه ­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای 400 نفر از دانش­ آموزان انتخاب شدند. پرسشنامه ­های تاب­آوری تحصیلی ساموئلز و وو(2009)، دلبستگی به مدرسه موتون و همکاران(1993) و درگیری تحصیلی زرنگ(2012) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ­ها با دو نرم افزار SPSS و AMOS انجام شد.
یافته ­ها: یافته­ ها بیانگر تاثیر مستقیم و معنادار تاب ­آوری تحصیلی بر درگیری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه و همچنین درگیری تحصیلی بر دلبستگی به مدرسه است. از طرفی یافته­ ها نشان دهنده اثر غیرمستقیم و معنی­ دار تاب­آوری تحصیلی بر دلبستگی به مدرسه با میانجی­گری درگیری تحصیلی بود.
نتیجه­ گیری: با افزایش تاب­آوری تحصیلی و درگیری تحصیلی می­ توان دلبستگی به مدرسه در دانش ­آموزان را نیز افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: تاب آوری تحصیلی، دلبستگی به مدرسه، درگیری تحصیلی
متن کامل [PDF 459 kb]   (1340 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1397/9/19 | پذیرش: 1397/12/22 | انتشار: 1402/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fatahi O, Jadidi H, Ahmadian H, moradi O. Compilation and Testing of the Relationship Model between Educational Attractiveness and School Attachment with Educational Conflict Mediation. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :152-161
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1844-fa.html

فتاحی امید، جدیدی هوشنگ، احمدیان حمزه، مرادی امید. تدوین و آزمون مدل ارتباط بین تاب‌آوری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه با میانجی‌گری درگیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :152-161

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1844-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710