1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران 2- گروه روانشناسی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران. ، hjadidi86@gmail.com 3- گروه روانشناسی، واحد سنندج،دانشگاه آزاد اسلامی،سنندج،ایران.
چکیده: (1680 مشاهده)
هدف: در سال های اخیر متخصصان تعلیم و تربیت و روانشناسی به این باور رسیده اند که دلبستگی به مدرسه و درگیری تحصیلی به عنوان یک حالت روانشناسی در دانش آموزان پیرامون تواناییه ای شان نقشی کلیدی در تاب آوری تحصیلی آنان دارد هدف این پژوهش تدوین و آزمون مدل ارتباط بین تاب آوری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی است. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را همه دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر سردشت تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 400 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند. پرسشنامه های تابآوری تحصیلی ساموئلز و وو(2009)، دلبستگی به مدرسه موتون و همکاران(1993) و درگیری تحصیلی زرنگ(2012) به عنوان ابزارهای سنجش مورد استفاده قرار گرفت. تحلیل داده ها با دو نرم افزار SPSS و AMOS انجام شد. یافته ها: یافته ها بیانگر تاثیر مستقیم و معنادار تاب آوری تحصیلی بر درگیری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه و همچنین درگیری تحصیلی بر دلبستگی به مدرسه است. از طرفی یافته ها نشان دهنده اثر غیرمستقیم و معنی دار تابآوری تحصیلی بر دلبستگی به مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی بود. نتیجه گیری: با افزایش تابآوری تحصیلی و درگیری تحصیلی می توان دلبستگی به مدرسه در دانش آموزان را نیز افزایش داد.
fatahi O, Jadidi H, Ahmadian H, moradi O. Compilation and Testing of the Relationship Model between Educational Attractiveness and School Attachment with Educational Conflict Mediation. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (2) :152-161 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1844-fa.html
فتاحی امید، جدیدی هوشنگ، احمدیان حمزه، مرادی امید. تدوین و آزمون مدل ارتباط بین تابآوری تحصیلی و دلبستگی به مدرسه با میانجیگری درگیری تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (2) :152-161