1- دانشگاه اصفهان 2- دانشگاه اصفهان ، arnasr@edu.ui.ac.ir
چکیده: (319 مشاهده)
مقدمه: هدف مراکز رشد حرفه ای، ارتقاء مهارتها و دانش اعضای هیات علمی است. بر این اساس مراکز رشد حرفه ای خدمات مختلفی را ارائه میدهند. هدف این مقاله بررسی فعالیتهای مراکز رشد حرفه ای اعضای هیات علمی در دانشگاههای برتر جهان میباشد. روش کار: در این مطالعه تطبیقی، از الگوی برودی استفاده شده است. 15 دانشگاه برتر دنیا به صورت هدفمند و بر اساس رتبه بندی شانگهای از پنج قاره جهان انتخاب شد و فعالیتها و خدمات مراکز رشد حرفه ای این دانشگاهها مورد بررسی قرار گرفت. در این روش اطلاعات با استفاده از اسناد و مدارک موجود در پایگاه داده ها و وب سایت دانشگاههای منتخب جمع آوری شده، سپس به صورت مقوله های مجزا طبقه بندی، بررسی، تحلیل و مقایسه شد. یافتهها: مهمترین فعالیتها و خدمات مراکز رشد حرفه ای در دانشگاههای منتخب، علاوه بر کارگاه و سمینار، مطالعه و پژوهش و اعطای پژوهانه در زمینه تدریس و یادگیری، اعطای جوایز تدریس، ارزشیابی از تدریس و آموزش و تدارک مواد و فضای آموزشی میباشد. نتیجه گیری: اگر چه خدمات عرضه شده توسط مراکز رشد حرفهای با توجه به شرایط و امکانات دانشگاهها متفاوت است، اما با بررسی مراکز دانشگاههای برتر میتوان مشترکاتی یافت و از تجربه موفق آنها استفاده کرد.
Jamali Zavareh B, Nasr esfahani A R, Nili M R. Activities and methods of faculty development: Experiences of the world's top universities. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :44-57 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1892-fa.html
جمالی زواره بتول، نصر اصفهانی احمدرضا، نیلی محمدرضا. فعالیتها وخدمات مراکز رشد اعضای هیات علمی: تجارب دانشگاه های برتر دنیا. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :44-57