[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 16، شماره 4 - ( مهر-آبان 1402 ) ::
جلد 16 شماره 4 صفحات 388-378 برگشت به فهرست نسخه ها
ساختار عاملی پرسشنامه سرقت علمی در پایان نامه‌ها از دیدگاه اساتید
مجید فرهیان 1، فرشاد پرهام نیا2 ، فرناز آورزمانی2
1- دانشگاه آزاد اسلامی ، majid.farahian@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (708 مشاهده)
  • سرقت علمی به پدیده‌ای رایج در پایان‌نامه‌های مقطع تحصیلات تکمیلی تبدیل شده است و این امر موجب نگرانی مسئولین آموزشی و پژوهشی گردیده است. جهت جلوگیری از این امر باید ابتدا عوامل تأثیرگذار بر سرقت علمی را شناخت و ابزاری جهت بررسی علل و عوامل آن تدوین کرد. از این رو پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به منظور ساختار عاملی پرسشنامه سرقت علمی در پایان‌نامه‌ها از دیدگاه اساتید انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع کاربردی و به شیوه پیمایشی-تحلیلی است. جامعه آماری 291 نفر از اساتید دانشگاه‌های ایران بدون در نظر گرفتن نوع دانشگاه به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی محقق ساخته با 34 سوال بر اساس طیف لیکرت دارای 5 گزینه از خیلی کم تا خیلی زیاد و نمره‌گذاری از 1 تا 5 بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم افزار SPSS 21 انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، در مجموع  39/68 درصد از واریانس را ده مؤلفه تبیین ‌می‌کنند. عامل پژوهشی  48/20 درصد، عامل فرهنگی با 73/8 درصد، و عامل آموزشی با 29/7 درصد از کل واریانس را به خود اختصاص داد. دیگر عوامل به ترتیب شامل محیط اجتماعی، محیط اقتصادی، عامل انگیزه، عامل خلاقیت، عامل خودباوری، عامل فناوری اطلاعات و عامل ضعف قوانین می‌باشند.
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش بیانگر آن است که الگوی ده عاملی همسانی قابل قبولی با داده­ها دارد و از مطلوبیت مناسبی برای اساتید دانشگاه‌های ایران برخورداراست. در ضمن ضرایب آلفای کرونباخ حاکی از پایایی نتایج بدست آمده است. بنایراین می‌توان از این پرسشنامه به عنوان ابزاری در جهت گردآوری نظرات اساتید در خصوص سرقت علمی  استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: سرقت علمی، پایان‌نامه‌ها، نگرش، اساتید دانشگاه‌های ایران
متن کامل [PDF 676 kb]   (398 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1397/10/24 | پذیرش: 1397/12/21 | انتشار: 1402/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahian M, Parhamnia F, Avarzaman F. Developing and validating a questionnaire to measure university professors’ beliefs regarding plagiarism in thesis writing. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (4) :378-388
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1906-fa.html

فرهیان مجید، پرهام نیا فرشاد، آورزمانی فرناز. ساختار عاملی پرسشنامه سرقت علمی در پایان نامه‌ها از دیدگاه اساتید. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (4) :378-388

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1906-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 4 - ( مهر-آبان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645