مقدمه:حل مسأله یکی از مسائل مهم در حوزه روانشناسی است. به نظر میرسد حل مسأله اجتماعی به عنوان یک متغیر بیرونی نقش مهمی در پذیرش فناوری اطلاعات دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، رابطه حل مسأله اجتماعی با استفاده و پذیرش منابع مبتنی بر وب در فعالیتهای آموزشی-پژوهشی بر اساس مدل پذیرش و فناوری بود. روشها:روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع پیمایشی بود. حجم نمونه پژوهش برابر با 311 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه بودند. ابزار گردآوری دادهها بر اساس دو پرسشنامه انجام شد. تحلیل دادهها با استفاده از رگرسیون چندگانه به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 انجام شد. یافتهها:یافتهها نشان داد متغیر حل مسأله اجتماعی به عنوان متغیر بیرونی مدل پذیرش فناوری بر برداشت ذهنی از سودمندی و برداشت ذهنی از سهولت استفاده از منابع وبی تأثیر داشت. همچنین کلیه سازههای مدل پذیرش فناوری توانستند متغیر استفاده واقعی از منابع وبی را تبیین کنند. نتیجهگیری: نتایج کلی نشان داد حل مسأله اجتماعی رابطه مستقیمی با استفاده از منابع وبی جهت رفع نیازهای اطلاعاتی آموزشی و پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی دارد. به طوری که دانشجویان هنگام مواجهه با مشکلات از سبک حل مسأله اجتماعی استفاده میکنند.
Parhamnia F. The relationship between social problem solving with acceptance and use of Web-based resources in educational-research activities adopting a Technology Acceptance Model (TAM). Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (3) :270-279 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2075-fa.html
پرهام نیا فرشاد. رابطه حل مسأله اجتماعی با پذیرش و استفاده از منابع مبتنی بر وب در فعالیتهای آموزشی- پژوهشی بر اساس مدل پذیرش فناوری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی 1401; 15 (3) :279-270