[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) ::
جلد 14 شماره 2 صفحات 20-27 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی
عفت آی1، ولی مهدی‌نژاد2، حسین جناآبادی3
1- دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، valmeh1@ped.usb.ac.ir
3- دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده:   (520 مشاهده)
زمینه و اهداف: دانشجویان پزشکی به دلیل دشواری درس‌ها و حساسیت شغلی آینده نیازمند پایستگی تحصیلی هستند و گاهی دچار فرسودگی تحصیلی می‌شوند. در نتیجه هدف این پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی بود.
روش بررسی: این پژوهش نیمه-تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش طرحواره درمانی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر طرحواره درمانی باعث افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی شد (001/0P<).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی طرحواره درمانی در بهبود پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. بنابراین به مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت توصیه می‌شود که برای افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان پزشکی از روش طرحواره درمانی استفاده کنند.
 
واژه‌های کلیدی: طرحواره درمانی، پایستگی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 417 kb]   (246 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1398/1/29 | پذیرش: 1398/2/23 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aye E, Mehdinezhad V, Jenaabadi H. The Effectiveness of Schema Therapy on Academic Buoyancy and Academic Burnout of Medical Students. Educ Strategy Med Sci. 2021; 14 (2) :20-27
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2076-fa.html

آی عفت، مهدی‌نژاد ولی، جناآبادی حسین. اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :20-27

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2076-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331