1- دانشگاه آزاد اسلامی 2- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، valmeh1@ped.usb.ac.ir 3- دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده: (3406 مشاهده)
زمینه و اهداف: دانشجویان پزشکی به دلیل دشواری درسها و حساسیت شغلی آینده نیازمند پایستگی تحصیلی هستند و گاهی دچار فرسودگی تحصیلی میشوند. در نتیجه هدف این پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی بود. روش بررسی: این پژوهش نیمه-تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با روش طرحواره درمانی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر طرحواره درمانی باعث افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی شد (001/0P<). نتیجهگیری: نتایج حاکی از اثربخشی طرحواره درمانی در بهبود پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. بنابراین به مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت توصیه میشود که برای افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان بهویژه دانشجویان پزشکی از روش طرحواره درمانی استفاده کنند.
Aye E, Mehdinezhad V, Jenaabadi H. The Effectiveness of Schema Therapy on Academic Buoyancy and Academic Burnout of Medical Students. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (2) :20-27 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2076-fa.html
آی عفت، مهدینژاد ولی، جناآبادی حسین. اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (2) :20-27