1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار ، a_nikoo1034@yahoo.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار 4- دانشگاه آزاد اسلامی ساوه
چکیده: (1650 مشاهده)
مقدمه: آموزش به عنوان عامل اصلی در توسعهپایدار، همواره مورد تاکید برنامه ریزان بوده است و یکی از موفق ترین روشها آموزش شایستگی محور است، لذا هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مولفه ها و عوامل تاثیرگذار بر آموزش مبتنی برشایستگی و طراحی الگوی مناسب هنرستانهای فنی وحرفهای و کاردانش است. روش کار: روش پژوهش از نوع کیفی با رویکرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد میباشد. بدین منظور از نمونه گیری هدفمند و مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگانعلمی آشنا با موضوع تحقیق استفاده شده است که جمع آوری آن در بازه زمانی مهر 1397 تا فروردین 1398 صورت گرفته و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. به منظور تحلیل دادهها از سیستم کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردید. یافتهها: تحلیل داده ها نشان داد که شرایط علّی از 4 مقوله اصلی(لزوم کاربردی نمودن آموزش، تربیت نیروی انسانی ماهر، اشتغال و تراکم غیرمنطقی داوطلبین در رشته های نظری)، پدیده اصلی از دو مقوله جنبه عینی شایستگی(دانش و مهارت) و جنبه ذهنی شایستگی (نگرش، بینش، توانایی و انگیزه)، شرایط زمینه ای از 4 مقوله اصلی حمایتها؛ عوامل اقتصادی؛ اقدامات آموزش وپرورش؛ عوامل فرهنگی؛ شرایط مداخله گر از3مقوله اصلی و 9 مقوله فرعی شامل توانمندسازی هنرآموزان؛ عوامل آموزشی؛ اقدامات آموزش و پرورش؛ و راهبردها از دو مقوله اصلی اقدامات آموزش وپرورش و توانمندسازی(هنرجویان) و پیامدها از دو مقوله اصلی فردی و اجتماعی تشکیل شده است. نتیجه گیری: برای آموزش مبتنی بر شایستگی باید به عوامل موثر بر آن توجه شود و با یک نگرش سیستمی و همه جانبه در قالب عوامل و مولفهها، شرایط علّی، راهبردها، عواملزمینه ای، شرایط محیطی و پیامدها مورد توجه قرار گیرد.
Nikooravesh A, Solimani N, Shafizadeh H, Mohammad Davoodi A H. Competency-Based Education Pattern in Technical and Vocational Technical Schools: Grounded Theory. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (5) :293-303 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2438-fa.html
نیکوروش اقدس، سلیمانی نادر، شفیع زاده حمید، محمد داودی امیرحسین. الگوی آموزش مبتنی بر شایستگی در هنرستانهای فنیوحرفه ای و کاردانش: نظریه دادهبنیاد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (5) :293-303