1- دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند ، m.yaghoby98@gmail.com 2- دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند
چکیده: (422 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی کارآفرینانه نقش مهمی در پرورش نسل کارآفرین و توسعه اقتصادی- فرهنگی یک کشور دارد. ازاینرو مطالعه حاضر باهدف نقش هوش فرهنگی در خودکارآمدی کارآفرینانه با میانجیگری تفکر راهبردی انجام شد. روشکار: پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارآفرینان مشغول به فعالیت در واحد فناور پارک علم وفناوری خراسان جنوبی در بازه زمانی اردیبهشت تا تیرماه 1398 بودند، که از افراد واجد شرایط 120 نفر دانشجوی کارآفرین به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004)، تفکر راهبردی گلدمن (2006) و خودکارآمدی کارآفرینانه دی نابل و همکاران (1999) بودند. برای تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری و الگوریتم حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرمافزار (SPSS) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که رابطه مستقیم و معناداری بین هوش فرهنگی با خودکارآمدی کارآفرینانه و تفکر راهبردی و رابطه مستقیم و معناداری بین تفکر راهبردی با خودکارآمدی کارآفرینانه وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که تفکر راهبردی نقش میانجی در رابطه بین هوش فرهنگی با خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان بازی میکند. نتیجهگیری: با توجه به اثر مستقیم و غیرمستقیم هوش فرهنگی و تفکر راهبردی بر میزان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان، به نظر میرسد با تقویت هوش فرهنگی و تفکر راهبردی میتوان خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان را بهبود بخشید.
Larigol Z, Ghanifar M, Ahi G, Shahabizadeh F, Jarahi J. The role of cultural intelligence in students' entrepreneurial self-efficacy through the mediation of strategic thinking. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :71-81 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2568-fa.html
لاری گل زهرا، غنی فر محمد حسن، آهی قاسم، شهابی زاده فاطمه، جراحی جلیل. نقش هوش فرهنگی در خودکارآمدی کارآفرینانه دانشجویان با میانجیگری تفکر راهبردی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :71-81