[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 185-177 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش مبتنی بر طرحواره رویکردی موثر در حل مسائل کلامیِ ریاضی در دانش-آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه
امید ابراهیمی1 ، رحیم بدری گرگری 2، شهروز نعمتی1 ، تورج هاشمی1
1- دانشگاه تبریز
2- دانشگاه تبریز ، badri_rahim@yahoo.com
چکیده:   (421 مشاهده)
مقدمه: حل مسائل کلامی، یک مولفه کلیدی در یادگیری ریاضیات است که از کلاس های ابتدایی شروع می شود. روش­های آموزش مرسوم در مدارس، موفقیت کمی در بهبود حل مسائل کلامی دانش­ آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه داشته است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره در بهبود حل مسائل کلامیِ ریاضی در دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژ با آسیب ریاضی بود.
روش­ کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی در قالب طرح ABA و بصورت تک موردی اجرا شده است. مورد مطالعه در این پژوهش یک دانش­ آموز پسر 8 ساله پایه سوم ابتدایی بود که به مرکز اختلالات اداره آموزش و پرورش ناحیه4 شهر تبریز مراجعه کرده بود. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل؛ آزمون هوش وکسلر نسخه چهارم، آزمون ریاضیات ایران کی­مت و مقیاس تسلط بر حل مسائل کلامی می­باشد.
یافته­ ها: یافته­ های حاصل از پژوهش نشان دهنده­ی اثربخشی آموزش مبتنی بر طرحواره در بهبود حل مسائل کلامیِ ریاضی بود، که این مداخلات توانست به اندازه 53 درصد وضعیت آزمودنی را از خط پایه بهبود بخشد.
نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانش ­آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب ریاضی می­توانند با استفاده از آموزش مبتنی بر طرحواره مهارتهای حل مسائل کلامی را بخوبی یاد بگیرند.
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری، حل مسئله، ریاضی، طرحواره.
متن کامل [PDF 560 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1399/9/1 | پذیرش: 1400/3/9 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahimi O, badriGargari R, nemati S, hashemi T. Schema-based instruction is an effective approach to math word problem solving in students with specific learning disorder. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (2) :177-185
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2753-fa.html

ابراهیمی امید، بدری گرگری رحیم، نعمتی شهروز، هاشمی تورج. آموزش مبتنی بر طرحواره رویکردی موثر در حل مسائل کلامیِ ریاضی در دانش-آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (2) :177-185

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2753-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660