1- دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. 2- دانشگاه آزاد اسلامی ، ahigh1356@yahoo.com 3- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (537 مشاهده)
مقدمه: هوش موفق یکی از مفاهیم جامع و کارآمد در حوزه هوش و هوشآزمایی است که میتواند منجر به درگیر کردن یادگیرندگان در فرایند یادگیری، افزایش خلاقیت و مهارتهای حل مسئله شود. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای اهداف پیشرفت در رابطه بین هوش معنوی با هوش موفق و ارائه الگوی مناسب انجام شد. روش کار: ماهیت پژوهش توصیفی(همبستگی) و پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه دانش آموزان پسر پایه نهم به تعداد3836 نفر که در سال تحصیلی 1400-1399 در مدارس دوره اول متوسطه شهر بیرجند مشغول به تحصیل بودند، تشکیل داد. حجم نمونه 400 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هوش معنوی، پرسشنامه اهداف پیشرفت و پرسشنامه هوش موفق استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SPSS-23 وLISREL8.8 و به کمک روش مدلیابی معادله ساختاری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد هوش معنوی بر جهتگیری هدف تبحری، عملکردی-رویکردی و هوش موفق اثر مثبت و معنیدار و بر جهتگیری عملکردی-اجتنابی تأثیر منفی و معنیدار دارد (05/0>p). همچنین جهتگیری هدف تبحری و عملکردی-رویکردی بهطور مثبت و معنیدار و جهتگیری عملکردی-اجتنابی بهطور منفی و معنیدار بر هوش موفق اثر دارند (05/0>p). بهعلاوه نتایج بیانگر آن بود که اهداف پیشرفت واسطه رابطه بین هوش معنوی و هوش موفق دانش آموزان است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر از این فرض حمایت میکند که اهداف پیشرفت واسطه رابطه بین هوش معنوی و هوش موفق دانش آموزان است.
Ordoni S, ahi Q, Shahabizadeh F, Jafar Tabatabai T S. Structural Modeling of Successful Intelligence based on Spiritual Intelligence with the mediating role of achievement Goals in junior high school students. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (1) :92-103 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2859-fa.html
اردونی صادق، آهی قاسم، شهابی زاده فاطمه، جعفر طباطبایی تکتم سادات. مدلیابی ساختاری هوش موفق براساس هوش معنوی با نقش میانجی اهداف پیشرفت در دانش آموزان دوره اول متوسطه. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (1) :92-103