1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، Alireza_assareh@srttu.edu 2- واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی 3- دانشگاه وپژوهشگاه مطالعات
چکیده: (806 مشاهده)
مقدمه: دانش و مهارتهای کسب شده در مؤسسات آموزش عالی نقش مهمی در توسعهی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی کارورزی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان انجام شدهاست. روش کار: روش پژوهش، ترکیبی (آمیخته) و جامعه مورد مطالعه شامل متخصصان برنامهریزیدرسی، اساتید دانشگاههای تهران شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 و کارشناسان گروههای درسی دفتر تألیف بودند. برای نمونهگیری از پژوهشهای مرتبط با کارورزی از روش نمونهگیری هدفمند، و جهت نمونهگیری از متخصصان از روش نمونهگیری گلوله برفی استفادهشد. جهت گردآوری دادههای حاصل از بررسی اسناد، از چک لیست تحلیل اسناد و برای جمعآوری دادههای مربوط به اعتبارسنجی الگو، از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشد. برای تجزیه وتحلیل دادههای مرتبط با طراحی الگو از تحلیل و استنباط و برای تحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه و اعتبارسنجی از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار، از روایی محتوایی و نیز از آلفای کرونباخ بهره گرفتهشد. نتایج: نتیجه پژوهش، ارائه الگوی پیشنهادی متشکل از مبانی، عناصر برنامه درسی کارورزی است که از نظر متخصصان معتبر میباشد. نتیجهگیری: برای هر بخش از الگو مؤلفههایی ارائهگردید که توجه به آنها بستر مناسبی برای برنامهریزان در طراحی و تدوین برنامه درسی کارورزی دوره کارشناسی دانشجومعلمان فراهم مینماید.
Assareh A, Rahimi E, Ahghar G. Designing and validating the internship curriculum model for undergraduate students at Farhangian University. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :498-512 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2977-fa.html
عصاره علیرضا، رحیمی اسماعیل، احقر قدسی. طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی کارورزی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :498-512