1- دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران 2- دانشیار گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران ، d-taghvaei@iau-arak.ac.ir 3- استادیار گروه روان شناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی ، محلات
چکیده: (504 مشاهده)
مقدمه: مشکلات یادگیری از جمله مشکلات خواندن یکی از بحثهای مهمی است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بسیار تأثیرگذار است از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثربخشی بازی درمانی بر عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحملناپذیری بلاتکلیفی در دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی دارای اختلال اختصاصی همراه با نقص در خواندن بود. روشها:پژوهش حاضر شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه گواه میباشد و شامل دو مرحله پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری اختصاصی دختر پایه چهارم بودند. حجم نمونه برابر با 30 نفر در دو گروه بود که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها سه پرسشنامه (عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحملناپذیری بلاتکلیفی) استفاده شد. آزمون مورد استفاده در این پژوهش، آزمون تحلیل کوواریانس ترکیبی یا اندازههای مکرر (GLMRM) بود. پروتکل مورد استفاده برنامه بازیدرمانی شناختی بود که شامل تمرینها و بازیهای تکمیلی برای افزایش مهارت خواندن، درک مطلب، ضعفهای حافظه دیداری و شنیداری، دقت و توجه و عادت کودکان به مطالعه که به مدت 18 جلسه 45 دقیقهای در 9 هفته متوالی به صورت حضوری اجرا گردید. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دادکه برنامه بازیدرمانی شناختی موجب افزایش و بهبود عملکرد خواندن، کاهش مشکلات مربوط به خواندن و بهبود تحملناپذیری بلاتکلیفی میگردد. بنابراین بهکارگیری آموزش بازی درمانی به مربیان، معلمان و درمانگران حوزه تعلیم و تربیت در مراکز اختلال یادگیری و آموزشی و بالینی بهره گیرند پیشنهاد میشود. نتیجه گیری:به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد روش بازیدرمانی در افزایش عملکرد خواندن، کاهش مشکلات خواندن و تحملناپذیری بلاتکلیفی کارآمد است.
souri F, taghvaei D, jahangiri M. Evaluating the effectiveness of play therapy on reading performance, reading problems, and uncertainty intolerance in student with a specific learning disability with reading impairment. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (2) :199-211 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3029-fa.html
سوری فاطمه، تقوایی داود، جهانگیری محمدمهدی. ارزیابی اثربخشی بازیدرمانی بر عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحملناپذیری بلاتکلیفی در دانشآموزان دارای اختلال اختصاصی یادگیری همراه با نقص در خواندن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (2) :199-211