[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 211-199 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثر‌بخشی بازی‌درمانی بر عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در دانش‌آموزان دارای اختلال اختصاصی یادگیری همراه با نقص در خواندن
فاطمه سوری1 ، داود تقوایی 2، محمدمهدی جهانگیری3
1- دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2- دانشیار گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران ، d-taghvaei@iau-arak.ac.ir
3- استادیار گروه روان شناسی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی ، محلات
چکیده:   (504 مشاهده)
مقدمه: مشکلات یادگیری از جمله مشکلات خواندن یکی از بحث­های مهمی است که مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و در پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دوره ابتدایی بسیار تأثیرگذار است از این رو پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثر‌بخشی بازی درمانی بر عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در دانش‌‌آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی دارای اختلال اختصاصی همراه با نقص در خواندن بود.
روش­ها: پژوهش حاضر شبه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه گواه می‌‌باشد و شامل دو مرحله پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری اختصاصی دختر پایه چهارم بودند. حجم نمونه برابر با 30 نفر در دو گروه بود که با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب‌ شدند. برای گردآوری داده‌‌ها سه پرسشنامه (عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی) استفاده شد. آزمون مورد استفاده در این پژوهش، آزمون تحلیل کوواریانس ترکیبی یا اندازه‌‌های مکرر (GLMRM) بود. پروتکل مورد استفاده برنامه بازی‌‌درمانی شناختی بود که شامل تمرین‌‌ها و بازی‌‌های تکمیلی برای افزایش مهارت خواندن، درک مطلب، ضعف‌‌های حافظه دیداری و شنیداری، دقت و توجه و عادت کودکان به مطالعه که به مدت 18 جلسه 45 دقیقه‌‌ای در 9 هفته متوالی به صورت حضوری اجرا گردید.
یافته­ ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که برنامه بازی‌‌درمانی شناختی موجب افزایش و بهبود عملکرد خواندن، کاهش مشکلات مربوط به خواندن و بهبود تحمل‌‌ناپذیری بلاتکلیفی می‌‌گردد. بنابراین به‌کارگیری آموزش بازی درمانی به مربیان، معلمان و درمانگران حوزه تعلیم و تربیت در مراکز اختلال یادگیری و آموزشی و بالینی بهره گیرند پیشنهاد می‌شود.
نتیجه­ گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد روش بازی‌درمانی در افزایش عملکرد خواندن، کاهش مشکلات خواندن و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی کارآمد است.
 
واژه‌های کلیدی: بازی درمانی، عملکرد خواندن، مشکلات خواندن، تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی.
متن کامل [PDF 745 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
دریافت: 1401/3/29 | پذیرش: 1401/10/26 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

souri F, taghvaei D, jahangiri M. Evaluating the effectiveness of play therapy on reading performance, reading problems, and uncertainty intolerance in student with a specific learning disability with reading impairment. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (2) :199-211
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3029-fa.html

سوری فاطمه، تقوایی داود، جهانگیری محمدمهدی. ارزیابی اثر‌بخشی بازی‌درمانی بر عملکرد خواندن، مشکلات خواندن و تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی در دانش‌آموزان دارای اختلال اختصاصی یادگیری همراه با نقص در خواندن. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (2) :199-211

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3029-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4660