:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 94-91 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش آموزش عالی در یادگیری مادام‌العمر
مژگان محمدی مهر 1، حسن ملکی ، عباس عباس پور ، علیرضا خوشدل
1- ، Mojganmehr20@yahoo.com
چکیده:   (26331 مشاهده)

  مقدمه: تغییرات وسیع اقتصادی- اجتماعی و فناوری، تاثیر قوی بر نظام­های تعلیم و تربیت در کشورهای صنعتی نشان داده است. مفاهیم و عباراتی همچون جامعه اطلاعاتی، اقتصاد دانش محور و جوامع یادگیری، هم­اکنون ویژگی برجسته­ای در مسیر اصلی مباحث سیاسی آموزشی و دولتی شده و اهمیّت یادگیری در هر مرحله از توسعه انسانی به شکل گسترده­ای قابل تشخیص است. ا مروزه دانشگاه ­ ها و مؤسسات آموزش عالی به عنوان مکان­های کلیدی برای توسعه یادگیری مادام العمر در نظر گرفته می­شوند. هدف از ارائه این مقاله مروری بررسی یادگیری مادام العمر و نقش آموزش عالی در توسعه آن بود.

نتیجه­گیری: یادگیری مادام‌العمر می‌تواند به‌عنوان مجموعه‌ای از اصول راهنما برای توسعه به جای مساله‌ای اضافی برای موسسات آموزش عالی ارایه شود. برای ایجاد و توسعه یادگیری مادام‌العمر در آموزش عالی، موسسات نیازمند توسعه آگاهی نظام‌مند و تحلیل ارتباطات داخلی بین سطوح گوناگون سازمان‌های خود و درک چگونگی وابستگی این عوامل با تعاملات شناختی و عاطفی یادگیری هستند. یادگیری مادام‌العمر تعقیب‌‌کننده اهداف عمومی مانند عمومی‌سازی آموزش هم در کیفیت و هم در کمّیت و اقامه‌کننده اصل یادگیری واقعی در آموزش اجباری و‌ تسهیل‌کننده توسعه و پیشرفت از تحصیل به‌کار است. برای این منظور نیاز به عزم ملی در سطح جامعه و‌ آموزش عالی است و بایستی این نگرش به واقعیت و باور در ذهن افراد جامعه تبدیل شود.
واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها: آموزش عالی، یادگیری مادام العمر، یادگیری
متن کامل [PDF 1588 kb]   (7899 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/9/10 | پذیرش: 1390/4/29 | انتشار: 1390/4/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها