:: دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) ::
جلد 10 شماره 6 صفحات 437-431 برگشت به فهرست نسخه ها
آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
مهدی میرزایی علویجه1 ، بهزاد کرمی متین1 ، نصراله حسینی2 ، شعیب رحیمی1 ، فرزاد جلیلیان 3
1- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران
2- معاونت آموزش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران
3- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه، کرمانشاه. ایران ، _jalilian@yahoo.com
چکیده:   (6380 مشاهده)

زمینه و هدف: آمادگی برای یادگیری خود راهبرد به صورت درجه‌ای که دانشجویان دارای نگرش، توانایی و ویژگی‌های شخصیتی مورد نیاز برای یادگیری خود راهبرد می‌باشد، تعریف می‌شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین وضعیت آمادگی برای یادگیری خود راهبرد و عوامل زمینه‌ای مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در میان ۳۲۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمانشاه انجام شد. نمونه‌گیری به‌طور تصادفی ساده و با احتمال متناسب با حجم در هر یک از دانشکده‌ها انجام گرفت. جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه آمادگی برای یادگیری خود راهبرد Fisher انجام شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با بهره‌گیری از نرم‌افزار آماری Spss ویرایش ۱۶ و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (مربع کای، و آزمون تی) در سطح معناداری ۰/۰۵ انجام گرفت.
یافتهها: میانگین سن دانشجویان ۲۳/۱۳ با انحراف معیار ۲/۹۲ سال بود؛۴۱/۷ درصد دانشجویان در وضعیت آمادگی بالا برای یادگیری خود راهبرد قرار داشتند. دانشجویان دختر و دانشجویانی که مادر آنان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند آمادگی بالاتری برای یادگیری خود راهبرد داشتند (۰/۰۵>P).
نتیجه‌گیری: کمتر از نیمی از دانشجویان در وضعیت آمادگی بالا برای یادگیری خود راهبرد قرار داشتند؛ این یافته‌ها ضرورت توجه بیشتر به آموزش یادگیری خود راهبرد در میان دانشجویان را نشان می‌دهد.

واژه‌های کلیدی: تمایل به یادگیری، خودکنترلی، خود مدیریتی، یادگیری، آموزش
متن کامل [PDF 864 kb]   (1777 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1395/12/5 | پذیرش: 1396/3/22 | انتشار: 1396/8/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 6 - ( بهمن - اسفند 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها