[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 188-180 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کیفیت آزمون‌های الکترونیکی بر میزان رضایت دانشجویان
بی نظیر گنجی ارجنکی
گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، b_ganji_a@yahoo.com
چکیده:   (6115 مشاهده)

اهداف: استفاده از اینترنت و فناوری‌های چندرسانه‌ای، یادگیری سنتی را به سمت یادگیری الکترونیکی سوق داده است که این امر استفاده از روش‌های نوین ارزشیابی را جهت سنجش فراگیران اجتناب‌ناپذیر می‌کند. دانشگاه پیام نور از سال 1391 بسیاری از آزمون‌های پایان‌ترم را به ‌صورت الکترونیکی برگزار می‌کند. از همین منظر هدف تحقیق حاضر، بررسی کیفیت آزمون‌های الکترونیکی این دانشگاه و تأثیر آن در میزان رضایت دانشجویان است.

روش­ ها: روش پژوهش همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور فرخ­شهر که در نیمسال اول تحصیلی1393-1392، تعداد آن‌ها 682 نفر بوده است. حجم نمونه، با استفاده از جدول مورگان 250 نفر برآورد شد. روش نمونه‌گیری، خوشه­ ای چند مرحله ­ای است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 0/92 است. همچنین تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار آماری Spss 20 انجام شده است.

یافته­ ها: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد بین میزان رضایت دانشجویان و کیفیت آزمون­های الکترونیکی (کیفیت معیارهای ارزیابی، کیفیت یادگیری و کیفیت روش ­های نوین یادگیری) رابطه مثبت معنادار وجود دارد (0/01>p). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد مختلف کیفیت آزمون­ ها می­تواند 21 درصد از رضایت دانشجویان را پیش بینی نماید.

نتیجه ­گیری: نتیجه نهایی پژوهش حاضر این است که هر چه میزان کیفیت آزمون های الکترونیکی بیشتر باشد میزان رضایت دانشجویان از این آزمون­ ها بیشتر می­ شود. در مجموع نتیجه پژوهش تأثیر مثبت کیفیت بر رضایتمندی است.

واژه‌های کلیدی: آزمون‌های الکترونیکی، آموزش مجازی، ارزیابی مجازی، کیفیت، رضایت
متن کامل [PDF 754 kb]   (3704 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: آموزش مجازی علوم پزشکی
دریافت: 1395/12/7 | پذیرش: 1396/1/26 | انتشار: 1396/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganji arjenaki B. Surveying The Quality of Electronic Tests in The Student Satisfaction. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (3) :180-188
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1181-fa.html

گنجی ارجنکی بی نظیر. بررسی کیفیت آزمون‌های الکترونیکی بر میزان رضایت دانشجویان . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :180-188

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1181-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645