1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران 2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبائی سبزوار، سبزوار، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، Farnaz.shaban@yahoo.com
چکیده: (7555 مشاهده)
زمینه و اهداف: رفتارهای پرخطر سلامت و بهزیستی افراد را با خطر مواجه میسازد، بنابراین شناخت عوامل مؤثر بر آن اهمیت فراوانی دارد. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در رفتارهای پرخطر دانشجو- معلمان پسر دانشگاه تربیت معلم سبزوار بود. روش بررسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو- معلمان پسر دانشگاه فرهنگیان سبزوار در سال تحصیلی ۹۶- ۱۳۹۵ به تعداد ۵۰۰ نفر بود که از بین این دانشجویان ۲۲۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از فرمول کوکران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه منزلت هویت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی و پرسشنامه رفتارهای پرخطر جوانان ایرانی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار Spss- ۱۶ و آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هویت تحصیلی موفق با مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی و هویت تحصیلی دنباله رو با مؤلفه رابطه جنسی رابطه منفی معناداری داشت (۰/۰۵> p). انگیزش درونی با مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی رابطه منفی معنادار داشت (۰/۰۱>p). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که هویت تحصیلی موفق و هویت تحصیلی دنباله رو، مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی را پیشبینی میکنند و همچنین انگیزش درونی، مؤلفههای سیگار کشیدن و رابطه جنسی را پیشبینی میکند (۰/۰۵> p). نتیجه گیری : هویت تحصیلی و انگیزش تحصیلی، پیشبینی کننده رفتارهای پرخطر دانشجویان هستند.