[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 72-63 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه خودنظم دهی در نیمرخ‌های مختلف انگیزشی دانشجویان علوم پزشکی: تحلیل فرد – محور
محمد ستایشی اظهری 1، افشین چراغ نورانی2 ، حسن میرزاحسینی3
1- گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، setayeshi_m@yahoo.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3- گروه روانشناسی، واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
چکیده:   (3404 مشاهده)
مقدمه: در جریان یادگیری، متغیرهای زیادی مثل انگیزش، عزت‌نفس و سبک ­های یادگیری می­ توانند بر یادگیری تاثیر بگذارند. در این میان، شواهد پژوهشی نشان داده که انگیزش یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد دانشجویان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ انگیزش دانشجویان با استفاده از رویکرد فرد-محور و مقایسه خودنظم ­دهی با توجه به این نیمر­خ­ ها انجام گرفته است.
روش:این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع علی-مقایسه‌ای است. نمونه آماری پژوهش حاضر دانشجویان علوم پزشکی ارومیه بودند که به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS از روش تحلیل خوشه‌ای، تحلیل واریانس یک راهه بهره‌گرفته شد.
یافته ها: براساس نتایج حاصل از تحلیل خوشه‌ای، سه خوشه انگیزشی برای دانشجویان به دست آمد: 38/2 در خوشه کمیت پایین، 38/7 درصد در خوشه کمیت متوسط، 25 درصد در خوشه کمیت بالا قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که خوشه کمیت پایین نسبت به خوشه­ های کمیت متوسط و بالا خودنظم­ دهی سطح پایین تری دارند (p<0/01).
نتیجه گیری: یافته­ های به دست آمده می­ تواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامه ­های مداخله ­ای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشجویان به ویژه دانشجویان سال آخر، در طول سال­ های تحصیلی اقدامات موثری را انجام دهند.
واژه‌های کلیدی: انگیزش تحصیلی، خودنظم دهی، نیمرخ انگیزشی، تحلیل خوشه ای
متن کامل [PDF 299 kb]   (799 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/7/7 | پذیرش: 1397/10/10 | انتشار: 1398/5/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

setayeshiazhari M, Cheraghnoorani A, Mirzahoeini H. Comparing self-regulation in different motivational profiles in university students: a person centered analysis. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (3) :63-72
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1343-fa.html

ستایشی اظهری محمد، چراغ نورانی افشین، میرزاحسینی حسن. مقایسه خودنظم دهی در نیمرخ‌های مختلف انگیزشی دانشجویان علوم پزشکی: تحلیل فرد – محور. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (3) :63-72

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1343-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645