1- گروه برنامه ریزی آموزش از دور، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، salajegheh.azita@gmail.com 2- گروه برنامه ریزی آموزش از دور، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 3- گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (7276 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و اعتبار سنجی مؤلفهها و شاخصهای بین المللی سازی دانشکدههای مجازی انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. در مرحله اول با رویکرد اکتشافی ـ تطبیقی و مطالعه ادبیات، مراحل فرایند بین المللی سازی آموزش شناسایی و مؤلفههای تأثیرگذار بر آن احصاء گردیدهاند، سپس مؤلفهها با آزمون تی مستقل اعتبارسنجی شدهاند (۱۰۰ نفر نمونه)، در مرحله بعد با استفاده از روش دلفی شاخصهایی برای این ابعاد معرفی شده (۲۰ نفر نمونه) و در انتها با اجرای مدلهای ساختاری (۲۵۰ نفر نمونه) به اکتشاف و تأیید آنها پرداخته شده است. یافتهها: نتایج حاصل از اعتبار سنجی مؤلفهها نشان میدهد با توجه به اینکه پی مقدار سطح کفایت مطلوب در تمامی مؤلفهها بیشتر از ۰.۰۵ است فرض صفر که کفایت مطلوب شاخصهای بین المللی سازی آموزش است مورد تأیید قرار گرفته است، بنابراین ۱۳ مؤلفه به عنوان ابعاد مؤثر «بین المللی سازی آموزش» معرفی شدهاند. سپس با استفاده از تکنیک دلفی ۴۱ شاخص به عنوان شاخصهای مؤثر؛ معرفی و با استفاده از معادلات ساختاری مورد تأئید قرار گرفتهاند. نتیجه گیری: شاخصها و مؤلفههای مطلوب بین المللی سازی آموزش مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند و سعی شده است زمینهای فراهم شود تا با تدوین این شاخصهای غالب، طراحی دانشکدههای بین المللی مجازی و اقدامی در جهت تحقق این امر مهم فراهم آید. <span style="font-family:;" new="" roman";"="" "times="" roman";="" ۱۰.۰pt;="" ۱۲pt;="" nazanin";="" b="" lang="AR-SA">
Salajegheh A, Farajollahi M, Moosapur N, Sarmadi M. Explain and Validate the Components and Indicators of Internationalization of Virtual Colleges. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (6) :526-541 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1424-fa.html
سلاجقه آزیتا، فرج اللهی مهران، موسی پور نعمت الله، سرمدی محمدرضا. تبیین و اعتبار سنجی مؤلفهها و شاخصهای بین المللی سازی دانشکدههای مجازی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6) :526-541