1- گروه مدیریت آموزش عالی، پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 2- گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، abbaspour1381@gmail.com 3- گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (4124 مشاهده)
مقدمه: امروزه بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاهها به منظور تقویت پایه علمی مؤسسات آموزش عالی بسیار گسترش یافته است و لزوم شناخت مؤلفههای آن از اهمیت ویژهای برخوردار است لذا هدف از تحقیق حاضر شناسایی مؤلفههای بالندگی اعضای هیأت علمی با تأکید بر رویکرد سیستمی میباشد. روش کار:روش پژوهش حاضر از نوع مروری توصیفی مبتنی بر اسناد است که با جستجو در پایگاههای داخلی و خارجی نسبت به گردآوری مقالات، گزارشهای تحقیقی، کتاب و پایاننامههای تحصیلی در دسترس، از پایگاههای اطلاعاتی مانند PROQUEST، SPRINGER، ERIC، EBSCO، ELSEVIER، SID و IRANDOC استفاده شده است. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که از اهداف بالندگی اعضای هیأت علمی در طراحی و اجرای برنامهها، اهداف فردی و اهداف سازمانی است و باید ساختارها و برنامههای سازمانی برای پشتیبانی و تسهیل امر بالندگی آماده باشد. که جهت این امر علاوه بر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیاز به همکاری و مساعدت وزارتخانههای تابعه و خود هیأت علمی نیز میباشد. و فرایندهای شکل گرفته در این مورد عبارتند از فرایندهای سنتی، فرایندهای حمایتی و در نهایت، فرایندهای اداری و پیامدهای مورد انتظار عبارتند از: تغییر در یادگیری دانشجویان، تغییر در سازمان و تغییر در نگرشها و مهارتها و فعالیتهای اعضای هیأت علمی. نتیجهگیری: بالندگی اعضای هیأت علمی باید با یک نگرش سیستماتیک و همه جانبه در قالب عوامل و مؤلفههای زمینهای، محیطی و پیامدها و با در نظر گرفتن اهداف و نیازهای متنوع دانشگاهها و اعضای هیأت علمی، برنامه ریزی شده و در تمامی مراحل ارزیابی انجام گیرد.
mohammaditabar S, Abbaspour A, khorsandi taskou A.
Development of Faculty Members of Universities and Institutions of Higher Education with an Emphasis on Systematic Approach
. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :73-81 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1551-fa.html
محمدی تبار شفیقه، عباس پور عباس، خورسندی طاسکوه علی. بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با تأکید بر رویکرد سیستمی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :73-81