اهداف: فناوری اطلاعات و ارتباطات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می شود که به پردازش، نگهداری و ارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی میپردازد. بهنظر میرسد این فناوری نوین در خلاقیت جوانان نسبت به کارآفرینی موثر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر دورههای آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی دانشجویان بود.
روشها: این مطالعه کاربردی روی 160 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند محصل در نیمسال دوم سال تحصیلی 88-1387 که بهروش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. نمونهها به دو گروه 80 نفره شامل افرادی که دوره ICDL را گذرانده بودند و افرادی که این دوره را نگذرانده بودند تقسیم شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محققساخته خلاقیت کارآفرینی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 15 و روشهای آمار توصیفی و آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد.
یافتهها: بین میزان آشنایی با کامپیوتر و نیز استفاده از اینترنت با خلاقیت، رابطه مثبت و معنیداری بهدست آمد. همچنین بین میزان آشنایی با کامپیوتر و استفاده از اینترنت با خلاقیت در افرادی که دوره ICDL را گذرانده بودند، رابطه مثبت و معنیداری بهدست آمد. میانگین نمره خلاقیت در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر در گروهی که دوره ICDL را نگذرانده بودند بهصورت معناداری بیشتر بود.
نتیجهگیری: دورههای آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی دانشجویان تاثیر دارد و باعث بالارفتن میزان خلاقیت کارآفرینی دانشجویان میشود.
Nakhaei K., Nakhaei H., Nakhaei F., Yousefi F.. The effect Information and communication technology on enterpreneuriad creativity. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (2) :53-56 URL: http://edcbmj.ir/article-1-158-fa.html
نخعی کریم، نخعی حبیب ا..، نخعی فاطمه، یوسفی فاطمه. تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر خلاقیت کارآفرینی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (2) :53-56