ارزیابی میزان توجه به فرایند خلاق در دروس عملی رشته ی پرستاری از دیدگاه دانشجویان
|
فیروز محمودی 1، داود طهماسب زاده شیخلار2 ، فاطمه فرج پور بناب2 |
1- دانشگاه تبریز ، firoozmahmoodi@yahoo.com 2- دانشگاه تبریز |
|
چکیده: (2052 مشاهده) |
مقدمه: آموزش پرستاری بر تفکر و تدریس خلاق تأکید دارد. شیوهی آموزش پرستاری در ارتقاء مهارت تصمیم گیری بالینی و بروز خلاقیت در دانشجویان پرستاری و آماده سازی آنان برای محیط بالینی و ایفای نقش پرستاری نقش به سزایی دارند. بنابراین یکی از موضوعات اساسی در آموزش های رشتهی پرستاری ارزیابی میزان توجه به فرایند خلاق می باشد. این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه به فرایند خلاق در دروس عملی پرستاری انجام گرفت.
روش کار: روش مطالعه توصیفی-مقطعی بود که 270 نفر از دانشجویان رشتهی پرستاری به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزارجمع آوری داده ها، پرسشنامهی استاندارد کو و همکاران (2015) بود که روایی آن از طریق نظر متخصصان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (0.88) مورد تایید قرار گرفت. این پرسشنامه دارای 27 سؤال با مقیاس 5 درجهای لیکرت بود. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS 25و با آزمون tتک نمونهای تحلیل گردید.
نتایج: یافتهها نشان داد که مؤلفههای گشاده نظری و پشتکار (62/0± 75/1)، تفکر (62/0± 08/2)، همکاری(62/0± 76/1)، تغییر (67/0± 36/2)، منابع و محیط کاری(61/0± 12/2)، آموزش و مشارکت(59/0± 57/1)، مؤفقیت و اعتماد به نفس(58/0± 73/1)، رشد حرفهای(60/0± 73/1)، پایینتر از میانگین نظری (3) میباشند، یعنی دروس عملی در میزان توجه به فرایند خلاق مؤفق عمل نکردند و وضعیت مطلوبی نداشتند.
نتیجه گیری: آموزش پرستاری می تواند به ایجاد تفکر انتقادی و خلاق، یادگیری خود راهبر، ارتقای مهارت های روانی، حرکتی، توانایی مدیریت زمان، افزایش اعتماد به نفس، برقراری ارتباط مناسب و پیشگیری از منفعل بودن دانشجویان کمک کند. برنامه های درسی باید به نحوی سازماندهی شوند که موجب شکوفایی استعدادها و پرورش روحیه علمی و کاوشگری، آفرینندگی و خلاقیت در دانشجویان شود. |
|
واژههای کلیدی: فرایند خلاق، آموزش پرستاری، برنامه های درسی عملی |
|
متن کامل [PDF 516 kb]
(597 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی دریافت: 1397/2/28 | پذیرش: 1398/2/29 | انتشار: 1400/9/10
|
|
|
|