1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران 2- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران ، asadzaseh@atu.ac.ir 3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران 4- گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران 5- دانشیار، گروه روان شناسی عمومی و بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
چکیده: (4955 مشاهده)
چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف آموزش فلسفه برای والدین و تعیین اثربخشی آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در تحول اخلاقی و خودمهارگری دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس دوره ششم ابتدایی و مادران آنان در شهر ایلام بود. تعداد 100 نفر از دانش آموزان به همراه مادران آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامه تحول اخلاقی (لیند، 200۴ و 2005) و مقیاس خودمهارگری (200۴) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده های جمع آوری شده به کمک شاخص های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) با نرمافزار SPSS.22 تحلیل شدند. یافتهها: یافته ها نشان داد که گروه به طور معناداری روی نمره خودمهارگری (54/0 = 2partial ƞو 0001/0 > P، 31/36 = (90 و 3)F) و تحول اخلاقی (45/0 = 2partial ƞو 0001/0 > P، 25/25 = (90 و 3)F) تأثیر دارد. میانگین نمرات تحول اخلاقی و خودمهارگری مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل در پایان آموزش بیشتر بود (01/0 > P). همچنین، میانگین نمرات دانش آموزان گروه آزمایش در تمامی مقیاسها بالاتر از دانش آموزان گروه کنترل بود (01/0 > P). در هیچ یک از مقیاسها در مادران و دختران گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 < P). با این حال، در دو مقیاس خودمهارگری و تحول اخلاقی، نمرات مادران گروه آزمایش از دختران گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر بود (01/0 > P). نتیجهگیری: نتیجه این که برنامه آموزش فلسفه بر تحول اخلاقی و خودمهارگری والدین و دختران دانش آموز تأثیر داشت. بنابراین، میتوان از این برنامه برای بهبود تحول اخلاقی و خودمهارگری دانشآموزان و والدینشان استفاده کرد.
Aslmarz F, Asadzadeh H, Dortaj F, Beheshtie S, Motamedi A. Designing a Philosophy Education Program for Parents and its Effectiveness with the Philosophy Education Program for children in Ethical evolution and Self-governing of the sixth grades female elementary school students.. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (5) :14-24 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1619-fa.html
اصل مرز فریبرز، اسدزاده حسن، درتاج فریبرز، بهشتی سعید، معتمدی عبدالله. طراحی برنامه آموزش فلسفه برای والدین و اثربخشی آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در تحول اخلاقی و خود مهارگری دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (5) :14-24