1- گروه علوم تربیتی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران ، emami3053@gmail.com 2- گروه تربیت بدنی،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی،ایذه ایران
چکیده: (4112 مشاهده)
مقدمه:هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد تحصیلی و شادکامی در دانشجویان با سطح فعالیت بدنی کم، متوسط و شدید میباشد. روش کار:روش پژوهش توصیفی، از نوع علی مقایسهای بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند و تعداد 100 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سطح فعالیت بدنی بک بود و از معدل تحصیلیترم گذشته دانشجویان به عنوان نمره عملکرد تحصیلی استفاده شد و به منظور سنجش نمره شادکامی از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار SPSS-17 و از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده گردید و همچنین به منظور مقایسه گروهها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتهها:عملکرد تحصیلی و شادکامی دانشجویان دختر با سطح فعالیت بدنی کم، متوسط و شدید به صورت معنی داری متفاوت است (05/0 > P). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش دانشجویانی که سطح فعالیت بدنی بالاتری داشتند نمره شادکامی و عملکرد تحصیلی بالاتری نشان دادند. لذا این پژوهش استفاده از برنامههای ورزشی را به منظور ارتقا شادکامی و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میکند.
Emamirizi C, Dehghan S. Comparison of academic performance and happiness in female students with low, moderate and high levels of physical activity. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :153-158 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1651-fa.html
امامی ریزی کبری، دهقان قهفرخی شهلا. مقایسه عملکرد تحصیلی و شادکامی در دانشجویان دختر با سطح فعالیت بدنی کم، متوسط و شدید. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :153-158