[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) ::
جلد 13 شماره 6 صفحات 578-571 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تفکر انتقادی و سبک‌های یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396
سمانه نجفی1 ، هادی ابراهیمیان1 ، حامد خسروجردی1 ، سعید بایگی1 ، نجمه ابراهیمی 2
1- دانشگاه علوم پزشکی گناباد
2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، ebrahimi.n67@gmail.com
چکیده:   (2305 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی منجر به ایجاد انگیزه جهت یادگیری، کسب مهارت های حل مساله، تصمیم گیری و خلاقیت می­گردد. این مطالعه با هدف مقایسه تفکر انتقادی و سبک­های یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق
دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396 انجام شد.
روش ها: دراین مطالعه ی تحلیلی- مقطعی، جامعه آماری تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد و مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 بودند. روش نمونه گیری برای دانشجویان غیرمحقق به روش طبقه ای و برای دانشجویان محقق به روش سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه سبک یادگیری وارک بود. داده­ها در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 با آزمون­های t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و با لحاظ سطح معناداری کمتر از 05/0 تحلیل شد.
نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد مقایسه میانگین تفکر انتقادی در دو گروه دانشجویان محقق و غیرمحقق  تفاوت آماری معناداری داشت (05/0P<). همچنین مقایسه میانگین سبک های یادگیری در دو گروه(05/0P<) به جز در سبک دیداری در سایر انواع سبک­ها رابطه آماری معناداری مشاهده شد (05/0P>). [m1] 
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد دانشجویان محقق در مقایسه با دانشجویان غیرمحقق از تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند و سبک­های یادگیری فعال­تری داشتند شاید بتوان گرایش به فعالیت­های پژوهشی را عاملی برای این مهم دانست. توجه بیشتر مسئولین آموزشی و پژوهشی به تشویق دانشجویان به فعالیت های پژوهشی و فراهم کردن زمینه برای این امر می تواند به توسعه تفکر انتقادی و استفاده موثر از سبک های یادگیری کمک کند.
 
واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، سبک یادگیری، دانشجوی محقق، دانشجوی غیرمحقق
متن کامل [PDF 464 kb]   (1031 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/5/10 | پذیرش: 1398/1/31 | انتشار: 1399/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafi S, Ebrahimian H, Khosrojerdi H, Baigi S, ٍEbrahimi N. Comparison of Critical Thinking and Learning Styles of Researcher and Non-Researcher Students of Gonabad University of Medical Sciences in 2017. Educ Strategy Med Sci 2021; 13 (6) :571-578
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1677-fa.html

نجفی سمانه، ابراهیمیان هادی، خسروجردی حامد، بایگی سعید، ابراهیمی نجمه. مقایسه تفکر انتقادی و سبک‌های یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :571-578

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1677-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645