1- دانشگاه علوم پزشکی گناباد 2- دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، ebrahimi.n67@gmail.com
چکیده: (2305 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی منجر به ایجاد انگیزه جهت یادگیری، کسب مهارت های حل مساله، تصمیم گیری و خلاقیت میگردد. این مطالعه با هدف مقایسه تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق
دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396 انجام شد. روش ها: دراین مطالعه ی تحلیلی- مقطعی، جامعه آماری تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد و مشغول به تحصیل در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 بودند. روش نمونه گیری برای دانشجویان غیرمحقق به روش طبقه ای و برای دانشجویان محقق به روش سرشماری بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه سبک یادگیری وارک بود. دادهها در پایان با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 با آزمونهای t مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه، ضریب همبستگی پیرسون و با لحاظ سطح معناداری کمتر از 05/0 تحلیل شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد مقایسه میانگین تفکر انتقادی در دو گروه دانشجویان محقق و غیرمحقق تفاوت آماری معناداری داشت (05/0P<). همچنین مقایسه میانگین سبک های یادگیری در دو گروه(05/0P<) به جز در سبک دیداری در سایر انواع سبکها رابطه آماری معناداری مشاهده شد (05/0P>). [m1] نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد دانشجویان محقق در مقایسه با دانشجویان غیرمحقق از تفکر انتقادی بالاتری برخوردارند و سبکهای یادگیری فعالتری داشتند شاید بتوان گرایش به فعالیتهای پژوهشی را عاملی برای این مهم دانست. توجه بیشتر مسئولین آموزشی و پژوهشی به تشویق دانشجویان به فعالیت های پژوهشی و فراهم کردن زمینه برای این امر می تواند به توسعه تفکر انتقادی و استفاده موثر از سبک های یادگیری کمک کند.
Najafi S, Ebrahimian H, Khosrojerdi H, Baigi S, ٍEbrahimi N. Comparison of Critical Thinking and Learning Styles of Researcher and Non-Researcher Students of Gonabad University of Medical Sciences in 2017. Educ Strategy Med Sci 2021; 13 (6) :571-578 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1677-fa.html
نجفی سمانه، ابراهیمیان هادی، خسروجردی حامد، بایگی سعید، ابراهیمی نجمه. مقایسه تفکر انتقادی و سبکهای یادگیری دانشجویان محقق و غیرمحقق دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1396. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (6) :571-578