سنجش بهرهوری موسسات آموزش عالی با استفاده از تحلیل پوششی دادهها
|
الهام یزدی 1، یوسف احمدی2 |
1- باشگاه پژوهشگران جوان، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران ، yazdi_1504@yahoo.com 2- گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران |
|
چکیده: (18654 مشاهده) |
اهداف: از آنجایی که افزایش بهرهوری در سازمانهای خدماتی یکی از مشخصههای جوامع پیشرفته امروزی است، ارزیابی عملکرد بخش آموزش عالی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . این مطالعه به منظور اندازهگیری بهره وری در موسسات آموزش عالی شهرستان سیرجان انجام شد . روشها: این مطالعه توصیفی گذشتهنگر در سال 1389 در شهر سیرجان انجام شد. جامعه پژوهش شامل کل 6 موسسه آموزش عالی شهرستان سیرجان بود. اندازهگیری بهرهوری با استفاده از شاخص بهرهوری عوامل کل مالمکوئیست و به کمک روش تحلیل فراگیر دادهها بود و از متغیرهایی از قبیل تعداد کادر علمی، تعداد فارغ التحصیلان، تعداد دروس ارایهشده در بخش آموزش و همچنین تعداد کتب موجود، تعداد آزمایشگاهها و کارگاههای در حال بهرهبرداری، تعداد مقالات و کتب و طرحهای پژوهشی در بخش پژوهش استفاده شد. برای سنجش مقادیر از روش تحلیل فراگیر داده و نرمافزار DEAP2 و برای سازماندهی اطلاعات از نرمافزار Excel استفاده شد. یافتهها: میانگین بهرهوری کل عوامل در بخش پژوهش 989/0 بهدست آمد که حکایت از کاهش رشد بهرهوری به میزان 1/1% در طول دوره داشت. میانگین بهرهوری کل عوامل در بخش آموزش 312/1 بهدست آمد که حکایت از رشد بهرهوری به میزان 2/31 % در طول دوره داشت. نتیجهگیری: در مجموع بهرهوری کل عوامل در بخش پژوهش در موسسات آموزش عالی شهر سیرجان کاهش یافته که علت اصلی آن میتواند تغییرات تکنولوژیکی باشد و بهرهوری کل عوامل در بخش آموزش رشد داشته که از علل عمده آن میتواند تغییرات کارآیی مدیریتی باشد. |
|
واژههای کلیدی: بهره وری، تحلیل فراگیر داده ها، شاخص مالم کوئیست |
|
متن کامل [PDF 242 kb]
(7459 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1390/5/21 | پذیرش: 1390/7/9 | انتشار: 1390/7/23
|
|
|
|