:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 88-79 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه خوش بینی و درگیری تحصیلی با نقش میانجی گری امید به آینده دانش آموزان پیش دانشگاهی
میثم غلام پور 1، هادی پورشافعی2 ، سیما قرآنی سیرجانی2
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران ، Meysam.gholampoor@birjand.ac.ir
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
چکیده:   (4038 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خوش بینی و درگیری تحصیلی  با نقش میانجی­گری امید به آینده دانش ­آموزان پیش دانشگاهی انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که بر روی 273 نفر از دانش ­آوزان پیش­ دانشگاهی شهرستان قائنات انجام گرفت. نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه استاندارد؛ امیدواری اشنایدر و همکاران(1991) ، خوش­ بینی تحصیلی اسچنن­ موران و همکاران(2013) و درگیری تحصیلی ریو و تیسنگ(2011) استفاده شد و پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین خوش­ بینی با درگیری تحصیلی و امید به آینده و همچنین رابطه مثبت و معناداری بین امید به آینده و درگیری تحصیلی وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که امیدواری نقش میانجی را در رابطه بین خوش بینی و درگیری تحصیلی بازی می­کند.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که بین درگیری تحصیلی با خوش­ بینی تحصیلی و امیدواری دانش ­آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد به عبارت دیگر می­ توان با فراهم آوردن زمینه ­هایی برای بهبود نگرش دانش ­آموزان به تحصیل و آینده زمینه درگیری تحصیلی آنها را فراهم آورد.
واژه‌های کلیدی: درگیری تحصیلی، امید به آینده، خوش بینی تحصیلی و دانش آموز
متن کامل [PDF 308 kb]   (1888 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/7/15 | پذیرش: 1397/10/8 | انتشار: 1398/9/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها