بررسی رابطۀ باورهای هوشی و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری شناخت اجتماعی
|
معراج درخشان1 ، غلامحسین مکتبی2 ، محسن علی زاده2 ، صمد عبدی شاهیوند3  |
1- دانشگاه شیراز ، Meraj.derakhshan@yahoo.com 2- دانشگاه شهید چمران اهواز 3- دانشگاه علامه طباطبایی |
|
چکیده: (3153 مشاهده) |
مقدمه: اهمالکاری تحصیلی یکی از بحثهای مهمی است که در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و از آن به عنوان یک عادت بد و یک مشکل رفتاری و نوع خاصی از اهمالکاری رفتاری یاد شده است که بسیاری از بزرگسالان در کارهای منظم روزانه تجربه میکنند، از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ باورهای هوشی و اهمالکاری تحصیلی با واسطهگری شناخت اجتماعی بود.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاههای شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل میدادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای شناخت اجتماعی نجاتی (2016)، باورهای هوشی دوئک (2006) و اهمالکاری تحصیلی سولومون و روتبلوم (1984) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار ایموس استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که باور افزایشی هوش تاثیر مثبت بر ابعاد شناخت اجتماعی (01.p=) دارد ولی باور ذاتی هوش تاثیر معناداری بر این ابعاد نداشت. همچنین، ابعاد شناخت اجتماعی تاثیر منفی بر اهمالکاری تحصیلی (01.p=) داشتند. در نهایت، ابعاد شناخت اجتماعی واسط باور افزایشی هوش و اهمالکاری تحصیلی (01.p=) بودند اما در بین باور افزایشی هوش و اهمالکاری تحصیلی نقش واسطهای نداشتند. |
|
واژههای کلیدی: شناخت اجتماعی، اهمالکاری تحصیلی، باورهای هوشی، دانشجویان. |
|
متن کامل [PDF 565 kb]
(1716 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سایر موضوعات دریافت: 1397/8/3 | پذیرش: 1398/2/30 | انتشار: 1401/3/10
|
|
|
|