[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 470-459 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثربخشی آموزش های ژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل دونالد کراک پاتریک
معصومه کاظمی ، شهرام رنجدوست 1، محمدعلی مجلل چوبقلو
1- ، dr.ranjdoust@gmail.com
چکیده:   (808 مشاهده)
مقدمه: امروزه دانش‌افزایی و بررسی تأثیر نقش آموزش‌ها بر مسوولیت پذیری و کارآمدی در سازمان‌های یادگیرنده یک ضرورت تلقی می‌شود، لذا تحقیق حاضر بر اساس مدل کرک پاتریک به ارزیابی میزان  مسوولیت پذیری و اثربخشی دوره‌های آموزشی ژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1396 پرداخته است.
روش‌ها: پژوهش حاضر در زمره پژوهش کاربردی به صورت شبه آزمایشی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 175 نفر که 120 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی در دسترس در دو گروه آزمایش (آموزش دیده، 60نفر) و گروه کنترل (آموزش ندیده،60 نفر) مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. ابزار اصلی گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل کرک پاتریک بوده است. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های t یک نمونه­ای، t زوجی و تحلیل کواریانس و نرم‌افزار spss ارزیابی شد.
نتایج: نتایج نشان داد سطح واکنش فراگیران نسبت به دوره‌های آموزشی ژورنال کلاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز بطور معنی‌داری بالاتر از حد متوسط و رضایت‌بخش می‌باشد. مقایسه دانش دانشجویان آموزش‌دیده در قبل و بعد از آموزش حاکی از افزایش معنی‌داری در دانش دانشجویان می‌باشد. مقایسه دانشجویان آموزش‌دیده و آموزش‌ندیده از طریق آزمون کواریانس در دو سطح رفتار و نتایج حاکی از اثربخشی دوره‌های آموزشی در تغییر رفتار و افزایش نتایج عملکردی می‌باشد.
نتیجه‌گیری: با توجه به مسوولیت پذیری و  اثربخش بودن آموزش‌های ژورنال کلاب دانشجویان آموزش دیده در چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج نسبت به دانشجویان آموزش‌ندیده پیشنهاد می‌شود این دوره‌ها به طور منظم در بازه‌های زمانی مشخص با حضور دانشجویان و اساتید در دانشگاه برگزار شود.
واژه‌های کلیدی: : کرک پاتریک، واکنش، یادگیری، رفتار، نتایج
متن کامل [PDF 1311 kb]   (1153 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/8/3 | پذیرش: 1398/2/14 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi M, ranjdoust S, Mojallal Choboghloo M. Evaluation of the effectiveness of Tabliz University of Medical Sciences journal students' education based on Donald Krakpatrick's model. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :459-470
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1789-fa.html

کاظمی معصومه، رنجدوست شهرام، مجلل چوبقلو محمدعلی. ارزیابی اثربخشی آموزش های ژورنال کلاب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس مدل دونالد کراک پاتریک. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :459-470

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1789-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645