[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) ::
جلد 12 شماره 5 صفحات 98-89 برگشت به فهرست نسخه ها
ایفای نقش یا جستجوگری به شیوه محاکم قضایی: مقایسه دو روش فعال در آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان پرستاری
زهرا طیبی1 ، مریم شیری1 ، روح انگیز نوروزی نیا2 ، منصوره تجویدی3 ، زهرا حسینی نوده 4
1- دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
2- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
3- دانشکده پرستاری و مامایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
4- گروه پرستاری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، z.hosseini.n@gmail.com
چکیده:   (4276 مشاهده)
مقدمه: آموزش اخلاق حرفه ­ای، مسأله­ ای ضروری در برنامه درسی پرستاری است. از آنجا که روش­ های سنتی آموزش نمی­ توانند در مورد تغییر نگرش و عملکرد افراد به اندازه روش­ های فعال موثر باشند این پژوهش با هدف تعیین تاثیر و مقایسه دو روش آموزشی فعال ایفای نقش با کاوشگری به شیوه محاکم قضایی در یادداری مفاهیم اخلاق حرفه ­ای دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش: در این مطالعه نیمه ­تجربی 79 دانشجوی پرستاری به روش مرحله ­ای انتخاب شدند. نیمی از دانشجویان مفاهیم مرتبط با اخلاق حرفه ­ای را به روش ایفای نقش و نیمی دیگر، به روش کاوشگری به شیوه محاکم قضایی فرا گرفتند. داده ­ها با استفاده از یک آزمون کتبی، در دو مرحله جمع ­آوری شد. محتوای آزمون از سناریوهایی در حیطه مفاهیم اخلاق حرفه ­ای با استفاده از منابع در دسترس طراحی و معتبر  شد. داده ها با نرم افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: آزمون تی زوجی اختلاف معنی داری را در میانگین نمرات اخلاق حرفه ای سه ماه بعد آموزش نسبت به چهار هفته بعد از آموزش نشان نداد. در نتایج آزمون تی مستقل، میانگین نمره اخلاق حرفه ­ای در مورد همکار سه ماه بعد آموزش در دانشجویانی که به شیوه جستجوگری آموزش دیده بودند به طرز معنی داری بالاتر از دانشجویانی بود که به شیوه ایفای نقش  آموزش دیده بودند (0/03p=).
نتیجه گیری: جستجوگری به شیوه محاکم قضایی بیشتر از روش آموزشی ایفای نقش در یادداری بلند مدت مفاهیم اخلاقی حرفه ­ای دانشجویان پرستاری خصوصا در بخش ارتباط با همکاران موثر بود. اما در کوتاه مدت هر دو روش به یک اندازه موثر بودند.
واژه‌های کلیدی: ایفای نقش، جستجوگری به شیوه محاکم قضایی، یادگیری فعال، اخلاق حرفه ای، پرستاری، آموزش
متن کامل [PDF 303 kb]   (2401 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های نوین تدریس در علوم پزشکی
دریافت: 1397/9/12 | پذیرش: 1397/11/8 | انتشار: 1398/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tayebi Z, Shiri M, Norouzinia R, Tajvidi M, Hosseini Nodeh Z. Role-playing or jurisprudential inquiry model: A comparison of two active learning methods in teaching of professional ethics to nursing students. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :89-98
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1835-fa.html

طیبی زهرا، شیری مریم، نوروزی نیا روح انگیز، تجویدی منصوره، حسینی نوده زهرا. ایفای نقش یا جستجوگری به شیوه محاکم قضایی: مقایسه دو روش فعال در آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :89-98

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1835-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 5 - ( آذر-دی 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660