1- دانشگاه پیام نور 2- دانشگاه اصفهان ، arnasr@edu.ui.ac.ir 3- دانشگاه اصفهان
چکیده: (1953 مشاهده)
مقدمه: کارورزی رویکردی مهم در اتصال بین دنیای تئوریک دانشگاه و دنیای عملی دانشجویان است تا دانش و مهارت خود را تکمیل کنند. هدف پژوهش، بررسی موانع و چالشهای اجرای کارورزی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی میباشد. روش ها: این پژوهش از نوع ترکیبی است. در بخش کیفی با 28 نفر از متخصصان، اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان، شاغلین حوزه حقوق و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که به شیوه تصادفی هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان ترم 5 تا 8 سال تحصیلی 1397-1396 و دانشآموختگان سالهای 1396-1393 رشته روانشناسی بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم، تعداد 150 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: نتایج بخش کمی پژوهش نشان داد مهمترین مانع در اجرای موفق کارورزی، کم توجهی مسؤولان دانشگاهی نسبت به جایگاه دروس عملی و ضعف همکاری بین دانشگاه و مراکز غیر دانشگاهی برای انجام کارورزی میباشد. شرکتکنندگان در مصاحبه نیز بر جدی نگرفتن درس کارورزی و ناهماهنگی بین دانشگاه و جامعه به عنوان مهمترین مانع تأکید داشتند. نتیجهگیری: شناسایی موانع و چالشهای اجرای کارورزی میتواند در طراحی و تدوین برنامههای مناسب و حل مشکلات کمک کند و در نهایت به دستیابی بهتر دانشجویان به توانمندیهای حرفهای منجر شود.
babadi akashe Z, Nasr Esfahani A R, Nili Ahmadabad M R, tabatabaei S M S. Obstacles and Challenges for the Implementation of Internship in Bachelor of Psychology. Educ Strategy Med Sci 2023; 15 (6) :546-555 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1861-fa.html
بابادی عکاشه زهرا، نصر اصفهانی احمدرضا، نیلی احمدابادی محمدرضا، طباطبایی سید محمد صادق. موانع و چالشهای اجرای کارورزی در دوره کارشناسی رشته روانشناسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (6) :546-555