رابطه بین سبکهای یادگیری و خلاقیت با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اول
|
سحر قریب طزره1 ، محمد جوادی پور 2، نوروزعلی کرمدوست1 |
1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه تهران ، Javadipour@ut.ac.ir |
|
چکیده: (1537 مشاهده) |
مقدمه: در دنیای امروز، حوزهی یاددهی – یادگیری در زمره فعالیتهای شناختی، عاطفی قرار میگیرد. همچنین با توجه به قرارگیری مقوله خودکارآمدی ذیل نظریه شناختی- اجتماعی، شناسایی عوامل مؤثر بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان امری ضروری است. از اینرو، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبکهای یادگیری و خلاقیت با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان است.
روشها: روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده، جامعه پژوهش نیز شامل کلیه دانشآموزان پایه هشتم (پایه دوم دوره متوسطه اول) در شهرستان نکا است. ابزار پژوهش متشکل از پرسشنامههای سبک یادگیری، خلاقیت و خودکارآمدی تحصیلی بوده که پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی نیز با استفاده از نظر متخصصان تأیید گردید.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، خلاقیت و سبک یادگیری در بین دانشآموزان بالاتر از میانگین فرضی طیف لیکرت قرار دارد. همچنین یافتهها حاکی از ارتباط معنیدار چهار سبک یادگیری همگرا، واگرا، جذبکننده و انطباقدهنده با خودکارآمدی تحصیلی است. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به وجود ارتباط مثبت و معنیدار خلاقیت (42/0 r=) و ابعاد آن یعنی؛ سیالی (20/0 r=)، بسط (22/0 r=)، ابتکار (23/0 r=) و انعطافپذیری (57/0 r=) با خودکارآمدی تحصیلی اشاره نمود.
نتیجهگیری: با توجه به ارتباط مثبت و معنادار سبکهای یادگیری و خلاقیت با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان، همچنین اهمیت دوره متوسطه اول در دوره نوجوانی و از سوی دیگر وجود مطالعهی بینالمللی تیمز در پایهی هشتم، پیشنهاد میشود که متصدیان امر تعلیم و تربیت در راستای بهبود و ارتقاء خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان، به برپایی کارگاه و آموزش معلمان و دانشآموزان در رابطه با سبکهای یادگیری و نگرش به خلاقیت اهتمام ورزند. |
|
واژههای کلیدی: سبکهای یادگیری، خلاقیت، خودکارآمدی تحصیلی، دانش آموزان. |
|
متن کامل [PDF 1288 kb]
(1499 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی دریافت: 1397/10/20 | پذیرش: 1397/12/9 | انتشار: 1401/7/10
|
|
|
|