1- دانشگاه علامه طباطبائی ، m.aghveranluei@gmail.com 2- دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده: (3080 مشاهده)
مقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی رایانهای آموزشی تولیدشده بر درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دوره دوم متوسطه تهران انجام شده است. روشها:این مطالعه با توجه به اهداف و فرضیهها از نوع طرحهای آزمایشی بین گروهی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل است و با توجه به شیوه جمعآوری دادهها از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران که در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ در حال تحصیل بودند تشکیل میدهد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند یک مدرسه در منطقه ۲ تهران بهعنوان نمونه انتخاب شده و۵۰ نفر در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.جهت جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه درگیری تحصیلی استفاده شد. یافتهها:نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری نشان داد سطح معناداری کوچکتر از 01/0 است (01/0> p). بدین ترتیب فرض صفر آماری رد و مشخص گردید که بین دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، در نمرات مربوط به درگیری تحصیلی و مؤلفههای آن در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری:مطابق با نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازی رایانه آموزشی تولیدشده بر متغیر درگیری تحصیلی و مؤلفههای آن مؤثر بوده و موجب افزایش آن شده است.
Aghveranluei M, Aliabadi K, Pourroostaei Ardakani S. The impact of educational computer games produced on academic engagement of boy students in first grade of secondry high school in Tehran. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :139-150 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1905-fa.html
آقورن لوئی میلاد، علی آبادی خدیجه، پور روستائی اردکانی سعید. بررسی اثربخشی بازی رایانهای آموزشی تولیدشده بر درگیری تحصیلی دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :139-150